2 augustus 2013

Pasta met poon en tuinboon


Dit was een erg lekker maaltje. Poon heeft veel smaak en ik had het pocheervocht ook flink op smaak gemaakt. Reken wel op graten. Het makkelijkst is het om deze vis in zijn geheel te serveren met de saus ernaast, dus niet voorgefileerd. Met mes en vork is het makkelijk om om de graten heen te eten als je de vis voor je hebt liggen. Of, zeer aan te raden, koop grote ponen. Er zit veel verschil in lengte tussen de vissen.


Door een misverstandje kreeg ik de ponen zonder kop mee naar huis. En wat voor kop! De poon is een schitterende vis, met een driehoekig lijf en een sprekende kop. Van die koppen trek ik graag bouillon, die ik in kleine hoeveelheden invries. Zo kon ik nu wat blokjes gebruiken van de bouillon van forellengraten van vorige keer. Handig!



Voor het pocheervocht koos ik wijn, visbouillon uit de vriezer, gember, ui in heel dunne plakjes, peperkorrels en dillestelen. Ik had dus echt veel aroma eronder gelegd. Het bereiden van de vis op de graat, in plaats van als filet, geeft ook meer smaak. Alles bij elkaar zeer de moeite waard. En dan te bedenken dat het een noodgreep was omdat we pasta kookten voor een van de kinderen. Anders had ik de vis met aardappel geserveerd en het vocht weer ingevroren. Maar nu heb ik er dan saus van gemaakt.


De vissen stonden niet helemaal onder, dus ik heb ze een paar keer gekeerd. Daarna voorzichtig op een bord gelegd en het pocheervocht gezeefd. Omdat ik nog een bekertje had staan gebruikte ik zure room. De saus mag dan niet meer koken. Je kunt ook slagroom of creme fraiche gebruiken. Of je pakt de garde en monteert de saus met wat klontjes harde roomboter. Mijn laatste truc was het koken van de tuinbonen in het pastawater. Handig!

Pasta met poon en tuinboon
voor twee personen

500 g schoongemaakte poon kop eraan
Glas witte wijn
Vier ijsblokjes visbouillon of wat water met zout
Een halve ui in dunne plakjes
Wat dille of peterseliesteeltjes
Paar peperkorrels
Stukje gember in plakjes
Wat zure room
300 gram diepvriestuinbonen of
1,5 kilo tuinbonen van de markt (1,25 per kilo deze week) die je zelf dopt
Geduld voor het plukken

Bereiding
1.Was de vis. Zet pastawater op.
2. Laat de wijn even inkoken. Doe alle ingrediënten tot aan de gember erbij, kort laten.koken. Vis erbij en op heel zacht vlammetje laten.trekken. Paar keer draaien als hij niet onderligt. Heel langzaam laten garen in 10-15 minuten. Onderwijl pasta laten koken.
2. Vis plukken. Vocht zeven en mengen met zure room. Stukjes vis erbij doen. Pasta afgieten maar water opvangen & weer opzetten. Tuinbonen vijf minuten koken in het pastawater.
3. serveren: pasta en saus over twee borden verdelen. Boven ieder bord wat tuinbonen dubbeldoppen.

De ponen kwamen van de markt. Binnenkort heb ik een blog op de planning staan over waarom ik graag op de markt kom. Hier alvast een voorproefje, en dan weten jullie meteen waarom ik de kop van de poon zo mooi vind. Niet te missen, die snoetjes!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten