27 augustus 2013

Gnocchi

 

Toeval bestaat niet. Via een hinkstapsprong werd ik door een vriendin gewezen op Mario Batali, een maffe Italiaan die geweldige kookfilmpjes op internet zet. (Hij is presentator en chef kok in de Verenigde Staten). De volgende dag had ik ongeveer een pond gare aardappelen over en zin om weer eens gnocchi te maken. Mijn eerste hit toen ik toch even bij Google wilde kijken hoe of wat was dezelfde meneer Batali, die met enorm enthousiasme - en handig verborgen knipwerk - en uit de losse pols in vier minuten gare gnocchi op tafel zette.



Marcella Hazan is in haar kookboek aanmerkelijk rechter in de leer. Zij maakt ze van vers gekookte aardappelen en gebruikt geen ei. Ik was echter resten aan het verwerken (wanneer niet doe ik dat niet..) dus ik moest het met koude aardappelen doen. Het waren ook (gele) vastkokers, in tegenstelling tot de aangeraden witte stukkokers.


Toch heb ik de aardappelen door de onvolprezen aardappelpers gehaald en had ik, geinspireerd door Batali, op mijn aanrecht in korte tijd een lekker deegje gekneed. Het vormen ging prima. Het deeg blijft wel een beetje plakkerig dus houd wat bloem bij de hand. Ik heb de gnocchi dit keer over een vork geduwd, maar de volgende keer pak ik weer de zeef. Je wilt de buitenkant wat ruw zodat de saus beter blijft plakken, en rollen over een zeef is dan de makkelijkste methode.
 

Bij de saus hinkte ik op twee gedachten. Ik begon met boter en salie, maar toen dat even opstond bedacht ik dat ik toch liever een rode saus had. De rest toversaus uit de koelkast heb ik toen gewoon door de boter met salie geroerd.


Nog even de praktische kanten: ook hier weer geldt, zoals voor veel van mijn recepten, dat het niet in drie minuten gepiept is maar dat het prima onderbroken kan worden. De aardappelen kunnen een rest zijn, en de gevormde gnocchi kunnen rustig op een bord in de ijskast wachten tot het tijd is om te gaan eten. Idem voor de saus. Ik zou het echt een keer uitproberen want verse gnocchi zijn een lichte, luchtige verrassing. Zo simpel en zo lekker.


Gnocchi met salietomatensaus
voor vier personen als onderdeel van een Italiaans menu, 
voor twee volwassenen als hoofdmaaltijd

Ingrediënten
een ei
100 gram bloem
500 gram gekookte aardappelen in de schil


Bereiding
1. Knijp de gekookte aardappelen door de pers op je aanrecht. Kneed ter plekke met een ei en 100 gram bloem een soepel deegje.
2. Vorm het deeg in rollen en snijd de rollen in stukjes, die je over een vork of een rasp rolt en op een bord legt.
3. Kook de gnocchi in heel veel gezouten kokend water. Per keer een portie van ongeveer 20-30 stuks. Als ze bovenkomen mogen ze nog 10 secondes drijven, daarna met de schuimspaan uit de pan lichten en meteen door de saus halen.

Opmerkingen
- voor de saus heb ik een klontje boter met wat salieblaadjes opgezet en dat gecombineerd met een rest tomatensaus. Gnocchi kun je met heel veel soorten saus combineren. Zowel op basis van tomaat of geroosterde paprika als met een room- of boterbasis. Als het maar een rustig plaatje blijft. Die zachte mondervaring moet niet verstoord worden door wilde culinaire uithalen. Iets van verse of gedroogde kruiden zou ik er wel bij doen, als contrast met die zachtheid.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten