24 maart 2013

Weekmenu en boodschappenplanning


Soms ligt er een taak voor je, en je hebt helemaal nul zin. Je krijgt de neiging om de boel de boel te laten en acuut te gaan slapen. Net als de jongens hierboven op een wandeling twee jaar geleden... even helemaal klaar met alles. Blegh. Lekker blijven liggen. Niet terug lopen naar de auto/fiets/station, geen zin.

Dat gevoel heb ik iedere vrijdag als ik weer een menuplanning voor de week ga maken. Zwaar uitstelgedrag, overvallen door 200% lamlendigheid. Zin om in de zandbak te gaan spelen. De ramen te lappen. Alles liever dan een menuplanning maken.

 Toch doe ik het. Waarom? Omdat het werkt:

 1. je kan de boodschappen veel beter plannen en hoeft nog maar een keer per week naar de winkels/boerderij/markt.
2. je gooit minder eten weg.
3. je kunt ervoor zorgen dat de voorraad in de vriezer en voorraadkast efficiënt wordt gebruikt.
4. je bent door al die zaken goedkoper uit.
5. je kan gericht aan je gerechten-repertoire werken: bijvoorbeeld meer vlees, of meer snelle maaltijden, of vaker voor twee keer koken, of juist vaker lekker lang in de keuken rommelen.

Een lastig huishoudtaakje is allicht een goed excuus om weer eens kantoorboekwinkeltechnisch uit te spatten. In dit huishoudschrift houd ik weekmenu, taken en standaardlijsten bij de hand. 



Hoe doe ik het?
Ik doe dit niet allemaal uit mijn blote bol. Daar heb ik het geheugen niet voor. Bovendien krijg ik enorm last van het witte vel voor me. Ik kan echt niets meer bedenken dan. Dus ik zoek houvast:

1. ik schrijf in de kantlijn op wat de voorraden zijn in koelkast, vriezer en voorraadkast die ik die week moet of wil gebruiken;
2. ik kijk op mijn vaste suggestielijst:
  • dubbel koken (of onderdeel dubbel koken dat je op een andere manier nog een keer gebruikt
  • peulvruchten
  • stamppot/aardappelen
  • makkelijk
  • snel klaar (is niet hetzelfde als makkelijk!)
  • keus van de kok
  • iets nieuws
  • restjes
  • iets met rare ingrediënten uit de voorraadkast
  • iets dat lang moet stoven
  • een oude favoriet van de kinderen;
3. ik check de agenda of er rare dagen zijn (bezoek, allebei laat werken, ouderavond etc.);
4. ik vraag de multiman waar hij zin in heeft op zijn kookdagen;
5. ik vraag of de kinderen die week nog een wens hebben. Een wens die niet begint met een "P".

Al die dingen bij elkaar maken het grijpbaar.

Suggestielijst
Dan ga ik ervoor zitten en verdeel de types maaltijden, op te maken resten, vaste gegevenheden en de ideeën over de week. Ik heb als uitgangspunten minstens 1 makkelijke maaltijd, 1x uit bakjes, 1x dubbel koken en 1x peulvruchten. Verder gebruik ik soep, die ik ook weer op voorraad maak, om de maaltijden uit te balanceren. Bij risotto bijvoorbeeld moet een stevige soep. Of als we restjes eten maak ik nog wat wortelpannenkoekjes of cottage-pancakes (volg de links voor recepten).
Als ik echt niets kan verzinnen blader ik terug naar eerdere weken. Ik heb ook een tijd alles bijgehouden wat ik kookte. Dat soort lijsten kan helpen bij de planning, ook als je ze niet consequent hebt volgehouden. Het gaat er maar omdat je van dat blanco papier af komt.

Basisvoorraad checklist
 Vervolgens plan ik de boodschappen. Daarvoor heb ik een defaultlijst van voorraden die wij altijd in huis willen hebben. Ik hanteer de regel (mezelf inhoudend om niet een hele preek over wel/geen voorraad wanneer wel/wanneer niet te houden) dat ik lang houdbare zaken maar 1x per maand wil kopen, kort houdbare zaken liefst maar 1x per week. Voordeel: alles is in te plannen, minder tijd kwijt aan boodschappen, nooit misgrijpen. Bovendien kan je de supermarkt verslaan omdat je impulsinkopen vermijdt, terwijl je juist heel groot kan inslaan bij aanbiedingen omdat je een goed idee hebt van je verbruik/behoefte. Al naar houdbaarheidsduur kan je dan zo 10 tubes tandpasta of vier zakken kroepoek kopen. Het komt toch wel op.

Dit is nou niet echt een spetterend onderwerp, en ik blijf het vervelend vinden om menu's vooruit te plannen. Die lege lijst met de dagen van de week kan me zo aanstaren....

Omdat de voordelen zo groot zijn heb ik het hier toch even uitgeschreven. Maar ik houd het expres kort, met dit soort zaken moet je mensen niet te lang lastig vallen.

Ik kom snel weer in de lucht met een recept!
"Zes rijmt op....."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten