26 januari 2013

Chocoladecake





Op de foto zien jullie een chocoladetaart. Nou denk ik op zich dat ik de keuze voor dit recept niet hoef uit te leggen, ik bedoel, je kan nooit genoeg recepten voor chocoladetaart hebben, of er genoeg over gelezen hebben. In dit geval komt het recept op verzoek van M. uit A., die wel een snel recept voor een verrassend lekkere chocoladecake met karnemelk wilde hebben. Het liefste was ik acuut naar A. gerend met een cake voor M., maar soms zit dat er praktisch gesproken gewoon niet in, en dan ben ik blij dat ik wel een blogje kan schrijven.

Zijn vierde of vijfde winter met sneeuw op rij...
Dat blikje staat daar overigens om te benadrukken dat er in deze taart geen blokchocolade zit, alleen maar cacaopoeder. Dit recept is niet al te zwaar en bevat geen rare ingrediënten (of je moet karnemelk raar vinden). Het is meer een cake die je even tussendoor kan bakken. Geen Death-By-Chocolate-geval dat je na afloop niet meer van de bank komt. Ook geen recept zonder bloem, zo'n soort gebakken-mousse-variant. En ook niet ons standaard recept voor verjaardagstaart. Kortom, jullie kunnen nog 3 andere recepten verwachten.

Verder kan ik nu weer het verhaal houden dat ik iets wilde maken, bepaalde ingrediënten niet in huis had (lees: blokchocolade) en dat ik toch wilde bakken omdat a. we daar zin in hadden of b. daar een aanleiding voor was terwijl we ook nog c. een rest karnemelk hadden staan. En ja, een rest karnemelk... dat betekent dat er allemaal Amerikaanse of Engelse recepten opduiken want oh oh wat laten die mensen toch graag deeg met bicarb (natriumbicarbonaat/zuiveringszout/baking soda) rijzen, en dat spul houdt van karnemelk. Nou ja, van zuur. Ik weet niet of het de karnemelk is, maar de cake heeft een heerlijk vochtige kruim zonder dat er een overmaat aan vet aan te pas komt. Glazuren zou ongetwijfeld lekker zijn, maar meestal is de taart/cake al op voordat we aan glazuur toekomen.

Smeuïge kruim en niet te zwaar of te zoet
Het recept komt van de blog "smitten kitchen" en heet everyday chocolate cake. Één vorm en één kom, zo prijst Debby hem aan. Ik gebruik wel de keukenmachine omdat je boter en suiker moet roeren aan het begin van het recept, maar dat kan ook met een pollepel. (Ik denk zelfs dat je die stap zou kunnen overslaan en gesmolten boter zou kunnen gebruiken, maar dat is een gok!) Verder is het een deeg met bakpoeder en (als je hebt) baking soda, dus met rijsmiddel. Deeg met bakpoeder kan niet lang staan en moet de goede consistentie hebben. Was je ei klein of heb je wat veel bloem, dan wordt je deeg te dik. Voeg dan een scheutje karnemelk toe. Andersom, als je deeg te veel op beslag lijkt, voeg dan wat droge bestanddelen toe. Uiteindelijk moet het bijna in stukken van de lepel lopen.

Snelle chocoladecake

Ingrediënten
115 gram zachte roomboter
180 gram rietsuiker
100 gram gewone suiker
zakje vanillesuiker
1 groot ei
250 ml karnemelk
200 gram witte bloem
75 gram cacaopoeder
1/4 theelepel baking soda (je kunt ook zelfrijzend bakmeel gebruiken en de baking soda weglaten)
1/2 theelepel bakpoeder
snufje zout

Bereiding
1. Roer de boter met de suiker en de vanillesuiker. Voeg het ei toe en de karnemelk. Het kan nu een beetje klonterig worden, maar dat is niet erg.
2. Zeef de overige droge ingrediënten bijelkaar en meng ze door het vochtige mengsel. Niet te lang roeren. Corrigeer eventueel de verhoudingen zodat je de goede consistentie krijgt.
3. Bak je deeg in een cakevorm gedurende 50-60 minuten, in een brownievorm gedurende 40-50 minuten, in een springvorm (24 cm) gedurende ongeveer 40 minuten of in een Gugelhopfvorm gedurende 40-50 minuten. Temperatuur ongeveer 175 graden hetelucht, afhankelijk van je oven. Prik in het midden om te kijken of je breinaald er droog uit komt.

Opmerkingen
  • Je kan deze cake prima in stukken invriezen.
  • Ik heb hem al met verschillende combinaties van suiker-soorten gemaakt. Met bruine suiker en gewone suiker (verhouding 1:2) is de cake ook erg lekker. Ik zou daar dus soepel mee om gaan. Waarschijnlijk is 280 gram gewone suiker ook lekker, maar ik zou zeker voor een deel licht- of donkerbruine suiker kiezen. Het geeft extra smaak.
  • Ik zou ook niet schromen om een keer te experimenteren met wat koekkruiden, of gewoon wat kardamom en kaneel. Dat kan deze cake, die verder heel simpel is, goed hebben.
Happy baking!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten