15 juli 2015

Eenpitsmaaltijden en eenpansmaaltijden: lichtgewicht kamperen


Fietsvakantie. Zon. Wind. Groen. Lege wegen. Wat wil je nog meer? Vorig jaar trokken we weer eens door Nederland, en het was geweldig. Ik plaats nu geen fietsfoto's want ik heb al zoveel eetfoto's, en anders wordt de post te lang.

Gierst, ui en bietjes (gebakken in blokjes), shoarma (kan ook quorn oid)

Onderweg koken we vooral vegetarisch. Uitgangspunt is dus altijd groente, zowel rauw als gaar, en zowel gebakken als gekookt, met vaak peulvruchten en niet al te dol veel kaas. Na vaak fruit met yoghurt. Als je heel lichtgewicht kampeert halveer dan pakken zodat je nooit veel voorraden hebt (en al helemaal geen resten). Kom je niet goed uit met pasta of rijst, bereid dan om de paar dagen soep om de resten kwijt te raken.

Ontbijtje: havermout, noten rozijnen, nectarine, melk
Vorig jaar heb ik al een algemene post geplaatst over wat wij aan kookspullen meenemen als we lichtgewicht gaan kamperen. Ik had zelf van te voren recepten gezocht, en het was me erg tegengevallen wat je aan eenpans- en eenpitsgerechten kon vinden voor de vegetarische kampeerkeuken. Vandaar dit verzameldraadje.

Ui, paprika, gorgonzola/mascarpone, pasta en snijbonen

Wij gebruiken in de regel twee pannen: eentje waarin gebakken wordt en een kookpan voor de pasta of rijst/gierst etc. De laatste laten we vaak garen in de gesloten pan in een slaapzak. Dan kan je ondertussen al verder met het bakken van een uitje of andere groente. In het voorbeeld hierboven heb ik ui en paprika gebakken. De snijbonen hebben de laatste vijf minuten met de pasta meegekookt.

witte bonen in tomatensaus, courgette, ui, pasta, geraspte kaas

Pul biber, de Turkse chilivlokken zijn superhandig. De pepermolen met zwarte peper gaat ook mee, maar dit is echt een nieuwe ontdekking die we heel veel gebruiken. 

Gierst, ui, bloemkool, kaas en wat room

De combinatie gierst met bloemkool is echt een klassieker. Hier is er nog room, kaas en wat ui aan te pas gekomen. Gierst is erg voedzaam en geeft je dus goede bang voor de bucks als je niet te veel mee wilt slepen. Wel krijg je een beetje veel kaas en room binnen met deze combinatie. Om dat niet dagelijks te doen kies ik ook vaak voor een salade met wat extra's, zoals avocado of kikkererwten. Dan hoeft er minder kaas en room door de pasta.

tomaat, avocado en heel goede azijn en olie

Deze salade smaakt super, zeker als je goede azijn meeneemt. Daarbij dan gebakken ui en champignons met zilvervliesrijst en linzen (uit blik). Helemaal compleet en weinig dierlijk vet.

ui, champignon, linzen, zilvervliesrijst

Een andere mogelijkheid is soep combineren met een aangekleed broodje. Groentesoep kan je echt met spullen uit de kleinste supermarkt koken.

zakje soepgroenten, bouillonblokje, vermicelli

Daarbij dan onze klassieker broodjes met boontjes in een simpele reisversie: bak ui en paprika, kruid het met wat je in huis heb, blus met water en tomatenpuree en laat doorwarmen met kidneybonen.

ui,paprika, kidneybonen, tomatenpuree, sla, broodje

Altijd mooi weer heb je natuurlijk niet in Nederland. Al is regen ook schitterend. Tussen twee enorme buien, nou ja, grote regengebieden, koken we dan regensoep: alles zo snel mogelijk bij elkaar voordat het weer gaat plenzen. Gesneden soepgroente, extra groente, vermicelli, linzen, bouillon, restje tomatenpuree.


En dan weer snel naar binnen!



Basiskookset voor smaakvol lichtgewicht kamperen

nooit zonder:
olijfolie
balsamicoazijn
zout
peper uit de molen
roomboter (in speciaal click-fixbakje)

uit te breiden met:
bouillonblokjes
knoflook
pul biber
oregano of italiaanse kruiden


Ik kan niet niet laten.. van vakantiefoto's word ik altijd vrolijk!

5 opmerkingen:

  1. Wij gaan ook altijd op fietsvakantie en ben het dus helemaal met je eens hoe weinig er te vinden is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Judith, bedankt voor je reactie! Ik ben nog een boekje met aantekeningen tegengekomen. Fijn om van jou te horen, dan weet ik dat ik ze nog moet uitwerken! Echt raar vond ik het trouwens, er zijn toch veel kampeerders? En wat ik zo in pannetjes en kommetjes zie doet vermoeden dat er best wat culi's op de camping staan.. Een gat op internet dus, wie had dat nou gedacht!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wow, Sophie, wat een inventieve kampeerder ben jij! Ik had vroeger altijd enorm veel problemen met het verzinnen van maaltijden, terwijl wij dus nog met een camper rondtrokken. Het vlees in Frankrijk hoefde ik al helemaal nooitnie, dus werden het ook vaak groentesaus achtige creaties met iets van pasta of rijst. Misschien is het idd erg leuk voor andere kampeerders om alle gerechten op één plaats onder te brengen?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank je Nell! Ik zal eens gaan kijken hoe ik het aanpak. Een volgende serie dient zich ook aan: koken in een huisje! Wij wisselen fietskamperen en bergwandelen af ;-). Altijd wat te schrijven!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Handige tips voor leuke gerechtjes tijdens het kamperen!
    thx

    Nathan

    BeantwoordenVerwijderen