1 juli 2015

Pastasalade zomerfeest


Pastasalade. Dat was de opdracht. Met een stel bevriende foodbloggers (etenuitdevolkstuin.nl, foodiemoods.nl, Gereonskeukenthuis.nl, homecookingdept.com, Italiaanskokenmetantoinette.nl) bedachten we een virtueel buffet van pastasalades. Om die mooie warme tijd, deze week doet het weer ook mee, te vieren! Alleen. Ik eet nooit pastasalades. Maar ik vond het wel heel leuk om mee te doen. Dus ik dook de voorraadkast in en zette mijn fantasie aan het werk.


Ik vond een doos goede Italiaanse pasta. Een pot zelfgetrokken bouillon in de vriezer. Samen een goed begin. De combinatie met bouillon is overgenomen van onze vaste Kartoffelsalat: een klassiek recept waarin vooral bouillon, azijn en ui in combinatie met een tijd trekken smaak opbouwen. Dat wilde ik naar analogie proberen in deze pastasalade. Zou het bij pasta ook goed gaan met bouillon, ui en azijn?


De bouillon had ik een tijd geleden gemaakt na inspiratie van miss Foodie die enthousiast met 'boil your bones'  teruggekomen was van een kookworkshop. Ik had botten drie dagen achterelkaar aan de kook gebracht met water en andere smaakmakers zoals groenten. Telkens een paar uur en dan stond de pan weer te wachten tot de volgende dag. Ook tijdens dat langzame afkoelen geven de botten en groenten smaak af. Dat leverde een aantal potjes smaakvolle bouillon op in koelkast en vriezer.


Ik mengde dus de nog warme beetgare pasta met ui en azijn zodat de smaken goed konden intrekken. Ook de ingekookte bouillon ging erbij. Olie voeg je als laatste toe als de andere smaken al ingetrokken zijn. Dat werkt bij pasta net als bij aardappel. De bouillon gaf al een basissmaak, de azijn werkte daar goed bij.


Biologische eikebladsla en andijvie, de een wat zoetig de ander heerlijk bitter, vormden samen met tomaat de omlijsting voor mijn salade. De pasta had een goede basissmaak maar ik wilde nog wat zoute accenten. Daarvoor nam ik Turkse ontbijtolijven. Lichtgedroogd, supersmaakvol, bij iedere buurtsuper in verschillende groottes en verpakkingen te krijgen. Een laatste toevoeging was wat lamsschouder uit de vriezer. Langzaam gestoofd naar een YO-recept, in stukjes ingevroren, super handig om zo even snel ontdooid te gebruiken.


Nou is warm gestoofd vlees met pasta en koude sla mijn favoriete zomergerecht, dus het was een memorabele lunch. Ik was er een beetje beduusd van. Pastasalade? Daar mag je me voortaan voor wakker maken. Een bord vol zomerfeest. En wat ik nou zo ontzettend leuk vind, de salades van mijn blogvrienden zijn stuk voor stuk weer heel anders dan de mijne. Dus ik zou zeggen, zet het buffet maar vol!

Miss Foodie blogt vanuit haar Tour-quarantaine een heerlijk romige salade uit de voorraadkast. http://foodiemoods.nl/pastasalade-met-tonijn/
Marleen heeft weer een schitterende subtiele salade recht uit haar volkstuin.
http://etenuitdevolkstuin.nl/2015/07/01/koude-pastasalade-met-erwtenscheuten-en-citroen
Bij Gereon gaan alle stoppen los voor een zonnige superzomerse funky affaire.
http://gereonskeukenthuis.nl/blog/funky-pastasalade/
Antoinette houdt het passend Italiaans, heerlijke smaken vanuit de basis, en gaat zover mee als dat kan.
http://www.italiaanskokenmetantoinette.nl/2015/07/lauwwarme-pastasalade-pesto-trapanese.html
Marianne heeft een oogverblindende handleiding geschreven waarmee iedereen uit de voeten kan. http://www.homecookingdept.com/koude-pastasalade/
Als zesde blogger heeft Kookboekrecensies Cobuse meegebouwd aan onze pastasalade-dag.

En dan kun je voor een mooi overzicht of, nog beter, om je eigen pastasalade erbij te zetten naar de Facebook-pagina van de Dag van Pastasalade gaan! Ook na 1 juli kun je daar nog terecht.

Nog niet genoeg? Dan is Twitter je vriend, #pastasalade of #dagvandepastasalade.

Pastasalade zomerfeest
voor twee personen

Ingrediënten
400 cc zelfgetrokken lamsbouillon
80-100 gram goede kwaliteit pasta
wat zout naar smaak
een halve rode ui
twee tot drie eetlepels azijn
twee eetlepels extra vergine olijfolie

Sla naar keuze
tomaat
kleine vinaigrette van olie, azijn en mosterd

wat peterselie
tien gehalveerde olijven
40-50 gram gaar lamsvlees

Bereiding
1. Breng de bouillon aan de kook. Voeg zoveel zout toe dat de bouillon iets aan de zoute kant smaakt; pasta vergt veel zout. Kook de pasta beetgaar in de bouillon. Snijd ondertussen de ui in fijne schijfjes en marineer even in de azijn.
2. Haal de pasta uit de pan (giet niet af) en meng de pasta met het ui-azijn-mengsel. Laat dit afgedekt afkoelen. Kook de rest bouillon in tot een a twee eetlepels stroop en meng door de pasta. Proef even, azijn heeft hier een andere functie dan in een normale salade. De pasta mag echt een beetje zuur smaken. Controleer ook nog even voor peper en zout.
3. Dresseer op het bord een ring aangemaakte sla met tomaat. Schep de pasta in het midden, maak af met olijven en stukjes vlees, en garneer met peterselie.

Opmerking
Neem voor een snelle versie gewoon een bouillonblokje en wat kant en klaars als vulling. Bij de olijven zou wat feta of peynir bijvoorbeeld ook prima passen.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten