4 februari 2015

Gehaktbrood met kippenlever


Het begon met een weggevertje. Een patévorm of terrine, niet al te groot. Daar moest ik een recept bij gaan zoeken! Voor een vegetarische terrine was de vorm wat aan de kleine kant. Vis heb ik nog in de planning, maar ik begon gewoon maar eens met goed gehakt en kippenlevertjes. Ik had ook nog geen idee van de hoeveelheden die nodig zouden zijn om de vorm te vullen. Dit soort recepten maak ik eigenlijk nooit voor één keer, want het is prima te bewaren en in te vriezen, en de garing verloopt rustiger en gelijkmatiger bij grotere hoeveelheden. Dubbele winst dus.


Een gehaktbrood kan prima toe met een basisrecept, dus ei, wat geweekt brood, dat is eigenlijk voldoende voor een goede structuur. Als extra voegde ik kippenlever toe. Erg voedzaam en het geeft een mooie structuur. Natuurlijk alleen maar te gebruiken als je weet dat de kip een goed leven heeft gehad. De lever is immers een orgaan dat stoffen afbreekt.


Dan de smaakmakers. Ik koos er hier voor om een breed palet aan toevoegingen te gebruiken, maar dat hoeft niet. Je kunt ook één duidelijke smaak kiezen. Heel peperig scherp bijvoorbeeld, veel specerijen, of juist heel veel groene kruiden. De kippenlevers moeten worden schoongemaakt en gehakt. Ik deed dat met de hand, omdat de hoeveelheid meeviel. Verder zorg ik altijd dat ik alles klaarmaak voordat het vlees uitgepakt wordt, zodat je zo min mogelijk kans op kruisbesmetting hebt. Ik vul een grote kom met ingrediënten en lever en gehakt komen daar pas op het laatste moment bij.


Een brood als dit kan je ook prima zonder vorm bakken. Je vormt dan een 'Laib', een boomstam zegmaar, en die gaar je in een ovenschotel. Dat gaat ook heel goed. Je kunt dan goed zien wat er gebeurt, in de gaten houden dat niets verbrandt. Het geheel wordt stevig genoeg om in plakken te snijden.


Bij een terrine wordt de vorm vaak met vet spek bekleed, dan krijg je het brood er makkelijker uit. De laatste keus is dan nog of je de bovenkant met tomatenpuree of iets anders afdekt. Ik koos nu een keer voor plakken ui. Ze bleken prima te garen.


Het geheel gaat ongeveer een uur in de oven. Omdat ik in de buurt bleef, heb ik de vorm gewoon zo in de oven gezet. Vaak wordt aangeraden om de terrine in een bak met heet water te garen. Dat is wel handig om zeker te weten dat de buitenkant niet te bruin bakt. In mijn geval ging het ook zo goed.


Het resultaat is warm of koud lekker. Als je het invriest is het een overweging om het van te voren in plakken te snijden, dan kan je ook een kleinere portie uit de vriezer halen. Bijvoorbeeld voor een overheerlijk belegde boterham.. koud vlees blijft voor mij een trakatie.

Gehaktbrood met kippenlever

twee eieren
Een flinke bos peterselie, gesneden
een middelgrote ui in fijne stukjes
een theelepel zout
peper
nootmuskaat
1,5 cm gember, gesnipperd
een halve rode peper, in stukjes
een stukje schil van een ingemaakte citroen, in stukjes
twee boterhammen in melk geweekt
een knoflookteen, fijn gesnipperd
200 gram kippenlevers, fijngesneden
500 gram rundergehakt

1. Week de boterhammen in. Neem een ruime kom en vul deze achtereenvolgens met alle genoemde ingrediënten tot aan de kippenlevers. Maak de kippenlevers schoon en hak ze fijn (het hoeft geen puree te worden). Voeg ze met het gehakt toe aan de kom en kneed alles goed doorelkaar. Vorm een broodvorm en zet hem in een ovenschaal, of vul je terrinevorm.
2. Bak je gehaktbrood 45-60 minuten in de oven bij 175 graden. Laat hem even staan als je de terrinevorm hebt gebruikt. Ga met een platte spatel voorzichtig langs de randen en snijd de stukken. Serveer bij de avondmaaltijd met groente en aardappels of koud bij buffet of lunch.

Opmerking - Weet je al dat je het gehaktbrood koud gaat eten? Overweeg dan om wat guller te kruiden en op smaak te brengen. Koud eten kan meer zout en specerijen gebruiken.

Nieuws! Het gehakt en de ui, en de aardappel die we erbij aten, komen allemaal uit het pakket van BeterBio dat wij iedere zaterdag bezorgd krijgen. We hebben daar een abonnement op een groentepakket, waar we daarnaast ook natuurvoedingsboodschappen bij kunnen bestellen. Erg handig, en vanaf deze week ook in Amsterdam en het Gooi verkrijgbaar. Een aanrader. Hier kan je meer lezen. Er komt nog heel wat bij kijken voordat je eten op je bord ligt!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten