13 augustus 2013

Simpele linzensoep met tomaten


Als je op 1700 meter verblijft heb je ijzer nodig voor al die extra rode bloedlichaampjes die je aanmaakt. Linzen zijn dan een prima keus. Omdat ik de soep onverwacht kookte op ons vakantieadres had ik alleen de basis van de basis in de voorraadkast. Maar de verse tomaten die in Italië speciaal voor saus worden verkocht hebben me toch een smaak! Dan is er niet veel nodig.


Over die saustomaten nog even een vakantieverhaaltje. In de supermarkt liggen hier plastic handschoenen klaar bij de groenteafdeling. Die vinden vooral bij de pomodori voor sugo hun bestemming. Ik kijk mijn ogen uit: alle tomaten, echt de hele doos, de héle doos, wordt in de hand genomen, gedraaid, bekeken en flink geknepen. Dan teruggelegd. Een beetje vies kijken hoort er ook bij. Uiteindelijk stapt de dame in kwestie met een klein zakje tomaten en nog steeds een zeer sceptische blik naar de weegschaal. Mij in verbijstering achterlatend. Lekker hoor, vakantie. Even helemaal vanuit de rust...

In Nederland zou ik een blik tomatenstukjes gebruiken, eventueel gecombineerd met wat tomatenpuree, laurierblad of een schepje suiker. Vaak is het mee laten koken van een laurierblaadje al voldoende om de smaak zoet genoeg te krijgen.

Linzensoep met tomaten
voor vier personen

Ingrediënten
700 gram soeptomaten
een halve ui in dunne kwartringen
een klontje boter
125 gram linzen
een teentje knoflook
Zout en peper en/of wat bouillonpoeder

Bereiding
1. Zet de linzen op met ruim water en een gekneusde knoflookteen.
2. Ontvel de tomaten en zet ze op met ui en boter. Laat ze een half uurtje koken tot ze een goede zoete smaak ontwikkelen.
3. Combineer na een half uur de tomaten en linzen. Voeg zoveel water toe (200-300 ml) dat de soep niet meer te dik is. Breng op smaak met bouillonpoeder of zout en peper. Laat nog heel even pruttelen.

Opmerkingen
- deze soep kan je goed bewaren. Zeker dubbel maken dus!
- verse kruiden, wat restjes pasta of groente, het past allemaal. Bovendien kan je zo makkelijk iedere avond net een ander soepje serveren. De eerste avond had ik een rest gare eierpasta; dat is heerlijk met linzen.
- de boter kan worden weggelaten. Wel heeft de soep veel meer smaak met iets van olie of vet, maar dat kan ook wat koudgeperste olie zijn die je bij het serveren in een dun straaltje over het bord giet. Kokos smaakt ook lekker bij linzen en tomaat; dat is dus nog een andere optie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten