27 april 2013

Kardamomcake


Deze cake had ik al heel lang in mijn hoofd zitten nadat wij in oktober die enorme hoeveelheid specerijen het huis in had gesleept. Ik had hem ergens gelezen, je weet wel ergens... ergens...
en ik kon hem tot mijn grote ergernis met geen mogelijkheid meer terugvinden. Uiteindelijk vond ik hem terug op de blog a sweet spoonful. Marge had hem nog opgeleukt met pistachenoten en sinaasappelschil. Dat was ik ook van plan, maar toen ik eenmaal bezig was besloot ik om de kardamom in zijn eentje te laten schitteren.


Het recept kom oorspronkelijk van het River Cottage Cake kookboek. Kardamom zit in veel specerijenmengsels, een solo-optreden zie je veel minder. Ik heb de cake, of wat daarvan over was, nog laten proeven aan de zeer ervaren specerijengebruiksters D en F, collega's waar ik altijd terecht kan voor wat het dan ook is waar ik hulp bij nodig heb. Zij vonden de cake met de 23 peulen wat te zwaar geparfumeerd, dus misschien moet je het echt bij 20 houden of zelfs iets daaronder gaan zitten richting de 15. De smaak deed ze wat aan spekkoek denken, dus wie weet zien jullie die hier binnenkort.


Verder verbaasde het mij dat er helemaal geen eieren in het deeg zitten. Daar kwam ik nogal laat achter (schaam...), tijdens het bakken zelf. De consistentie is prima, wel erg stevig maar dat is typisch Engels. Ik denk dat ik nog een keer ga experimenteren met 200 ml yoghurt en 2 eieren in plaats van de 300 ml yoghurt die ik nu heb gebruikt. Kijken wat dat doet met de consistentie.

Het complete deeg was erg stevig, maar dat komt helemaal goed.
 En als je toch liever een citroencake wilt zou ik proberen om 150 ml yoghurt, het sap van een citroen en 2 eieren te gebruiken. Plus het rasp van de schil min de kardamom. Die ga ik een keer proefbakken voor A., die voor haar zoon M op zoek was naar citroenrecepten omdat dat het soort taart is dat hij het lekkerst vindt. Het resultaat zal ik hier terugmelden A, dus wacht nog maar even!

Kardamomcake

Ingrediënten
gemalen pitjes van 15-20 kardamompeulen of een kleine theelepel gemalen kardamom
250g bloem
200g suiker
100 gram boter
1 tl bakpoeder
1/2 tl baking soda
snufje zout
300 ml volvette Griekse yoghurt (10%)


Bereiding
1. Vijzel de pitjes die je uit de peulen hebt gehaald fijn. Vet de bakvorm in en bestuif met bloem. Verwarm de oven voor op 170 graden hetelucht. (Het recept schrijft een bakvorm van 20 cm voor maar ik heb hier een vorm van 24 cm gebruikt.)
2. Smelt de boter door hem kort in een pannetje te verwarmen. Ik zet de vlam uit voordat alles gesmolten is en zwenk de pan tot alle klonten weg zijn. Zo voorkom je dat de boter onnodig warm wordt.
3. Zeef ondertussen bloem, bakpoeder, baking soda, zout en kardamompoeder bijelkaar (ik doe dit op de schaal van de weegschaal om extra afwas te vermijden).
4. Roer de suiker door de boter in een grote kom. Voeg daarna de yoghurt toe. Als het een geheel is kun je in delen het droge mengsel toevoegen. Het wordt een soort pasta, iets tussen deeg en beslag in.
Let erop dat je stopt met roeren zodra het een geheel is geworden.
5. Vul de bakvorm met deeg/beslag en strijk de bovenkant netjes glad, zodat je niet hoeft uit te kijken voor verbrande stukjes. Het deeg is wat steviger dan je van cakedeeg gewend bent en vloeit dus minder uit tijdens het bakken. Bak gedurende 40-50 minuten bij 170 graden.

Vorig jaar rond deze tijd bij de Waddenkust...



Geen opmerkingen:

Een reactie posten