9 april 2013

Bloemkoolsoep

 Bloemkoolsoep verdient een eigen hoofdstuk. Bloemkoolsoep is namelijk net even anders dan soep van andere groentes. Het is zo lekker dat je er niet veel in kan stoppen. Combineren met andere groentes ligt niet voor de hand. Dat is mijn eigen ervaring, en als ik research doe kom ik op hetzelfde uit. Zo maf is dat!
Voordat ik hem vandaag kookte heb ik nog eens gegoogled - maar nee, de lekkerste soep van bloemkool is toch echt een simpele soep met heldere smaken. Alle recepten hadden dezelfde opzet: de bloemkool laten schijnen in zijn volle glorie, met hooguit wat smaaktechnische ondersteuning. Je ziet bloemkool wel vaak in curry's, en dat is ook zeker een weg die je op zou kunnen gaan, maar de meeste kok kiezen voor de heldere, duidelijke, enkelvoudige optie.


Ok dan, dacht ik, ik weet genoeg. Ik maakte een basissoep met extra aandacht voor de smaak. Iedereen likte zijn vingers erbij op (we hadden Paasbezoek). Ik vraag me af of dat komt door de room, die ik alleen bij uitzondering gebruik, of toch door al die kleine smaak-extra's die ik onder de bloemkool had gelegd. Of misschien was het gewoon een lekkere bloemkool?

Bloemkoolsoep

Ingrediënten
1 grote ui of 2 kleine uien
boter en olie
1 bloemkool in stukken gesneden
bouillonblokje
zout
peper
citroensap
een klein beetje nootmuskaat
wat room (slagroom of creme fraiche)
eventueel wat verse munt of peterselie, fijngesneden.

Bereiding
1. Fruit de ui aan in de boter en olie. Laat de ui zacht worden maar niet kleuren.
2. Voeg de bloemkool toe in plakken of stukken en vul aan met water zodat de groente bijna onder staat en doe er een of twee bouillonblokjes bij (naar smaak). Breng aan de kook en laat koken tot de bloemkool net gaar is, een minuut of 7-10.
3. Pureer de soep met staafmixer, ik heb hem nog wat klonterig gelaten, maar dat is een kwestie van smaak.
4.  Maak de soep af met citroensap, nootmuskaat, een scheutje room (ik gebruik 50 ml op 3 liter soep, echt maar een beetje dus) en zout en peper naar smaak. Tabasco is handig, dat zakt niet naar de bodem.
5. Serveer, eventueel met wat verse munt of peterselie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten