17 maart 2013

Buttermilk biscuits



Zo. Blij dat ik weer een keer kan bloggen. Er is een hoop gebeurd de afgelopen weken, in en buiten de keuken. De autootjes zijn weer ontdekt, het is warm geweest, en koud, en nu is het eigenlijk koud maar weer zoveel warmer dan vorige week zondag toen het zo heel erg extra koud was. Er heeft er eentje een heel goede citotoets gemaakt en er is er eentje goedgemutst van school gewisseld.

Als je alles al een keer gedaan hebt, kan je je auto's op kleur zetten op een Perzisch tapijtje.
Met al die drukte bleek dat wij geen brood hadden zondagochtend. We hadden al deeg voor brood in de koelkast staan, bij wijze van (goed gelukt) experiment (waarover een andere keer meer), maar voor de snelle trek heb ik buttermilk biscuits gebakken.


Uitsteken..
Op het idee ben ik een paar maanden geleden gebracht door M, die geen gelegenheid onbenut laat om de inzetbaarheid van haar schitterende Kenwood keukenmachine te etaleren. Helaas heeft ze nog geen eigen blog. Maar recepten voor buttermilk biscuits heb je in overvloed, vorige week heeft Yvette ze nog gebakken op haar blog, die had ze bij de smitten kitchen opgesnord.

..met karnemelk bestrijken..
 Nu heb ik het recept weer wat aangepast aan onze gewoontes en voorraadkast. We hebben een enorme zak speltbloem staan, erg lekker en erg duur, maar we hadden speltméél nodig. Ik ben me dus door vijf kilo speltbloem aan het heenbakken. Als je geen enorme zak speltbloem moet opmaken zou ik een mengsel gebruiken van witte bloem met gezeefde bloem (lemairemeel) of een beetje volkorenbloem. Ik ben niet zo'n witte bakker. De boter heb ik wat verlaagd, zo ben ik nou eenmaal, en ook de suiker heeft het zwaar bij mij. We zijn teruggegaan naar een theelepeltje. Het resultaat was om op te vreten zo lekker. Beetje brosse korst, rul binnenwerk, heerlijke smaak.

..en 14 minuten bakken!

Spelt-buttermilk biscuits

Ingrediënten

280 gram speltbloem (of een mengsel van witte bloem en gezeefde of volkorenmeel, 3:1)
3/4 theelepel zout
1 theelepel bakpoeder
1/2 theelepel baking soda
een krappe theelepel suiker
(alle theelepels zijn de Engelse bak-theelepel)
75 gram koude roomboter
180 ml karnemelk


Bereiding
1. Verwarm de oven voor op 170 graden hetelucht en beleg een blik met een stuk bakpapier, of vet het in.
2. Meng de droge ingrediënten in een kom of op je aanrecht. 
3. Snijd de koude boter door het bloemmengsel heen en knijp met je vingers tot het eruit ziet als broodkruimels. (Deze stap kan ook in een keukenmachine met mes).
4. Als je op een aanrecht werkt, maak dan een gat in het midden met een wal eromheen.
5. Voeg de karnemelk toe en meng/kneed snel tot een soepel deeg. (Bij de keukenmachine gewoon in een lopende machine de karnemelk toevoegen).
6. Duw het deeg plat tot een dikte van ongeveer anderhalve centimeter, en snijd met een klein drinkglas of een uitsteker van ongeveer 4 cm diameter de biscuits uit.
7. Zet de biscuits een beetje tegen elkaar aan (helpt het rijzen en remt het omvallen) op het blik.
8. Bestrijk de biscuits met karnemelk.
9. Bak ze gedurende ongeveer 14 minuten bij 170 graden hetelucht.

Serveren
Ze zijn lekker met kaas of roerei (hier roerei met dille)...


...maar met boter en jam zijn ze om op te vreten!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten