6 december 2014

Mosselen met zelfgemaakte mayonaise


Zowel mosselen als zelfgemaakte mayonaise zijn heel snel klaar. Als je dan ook nog groente in grove stukken meekookt met de mosselen, en de mayonaise afmaakt met wat knoflook en wat extra peper of paprika... dan heb je een maaltijd op tafel voordat je tot tien kan tellen!


De mosselen kocht ik op de markt, maar ook in de supermarkt kan je ze vinden. Het viel ons weer op hoe snel die keten werkt. Op het pak vind je een verpakkingsdatum, en een dag later ligt het pak al in het schap. Klaar om mee naar huis te nemen.


Ik was op het idee gebracht door een uitnodiging voor een bijeenkomst van het Nederlandse mosselbureau. In de Amsterdamse vestiging van Keizer Culinair kookten wij met een gemengd gezelschap enkele recepten, die we daarna samen proefden. Dat leverde een leuk kijkje achter de schermen op: niet alleen de Zeeuwen die zo duidelijk trots zijn op dit mooie product, maar ook de jonge volgers van Foodgloss, een youtube-kanaal met kookfilmpjes. Mooi om te zien hoe een volgende generatie thuiskoks op stoom komt.


De recepten varieerden: naast mosselspiesjes en gegratineerde mosselen werden de mosselen ook klassiek bereid, en die bereiding heeft toch mijn voorkeur. Op het bot, aan de graat, in de schil of in de schaal: ik zie het liefst het hele beest op mijn bord. Net als bij garnalen kan het voor mij ook bij mosselen niet simpel genoeg zijn.


Vandaar ook de zelfgemaakte mayonaise. Ontelbare keren heb ik het mijn moeder zien doen. Dat kunstje wilde ik eens even aan de kinderen laten zien. Laat het nou uitgerekend nu niet lukken! Mijn zoon trok de staafmixer te snel omhoog en ik had niet door hoeveel dat uitmaakt. Niet getreurd, want mayonaise-redden kende ik gelukkig ook uit mijn jeugd.


Gewoon opnieuw beginnen en het mengsel van de eerste poging gebruiken in plaats van olie. Voorzichtig erbij druppelen. Dat werkte geweldig. Met piment d'espelette en een klein beetje knoflook maakte ik in plaats van gewone mayonaise een heerlijke aïoli. Beetje scherp, niet te scherp. Beetje knoflook, maar vooral als achtergrondsmaak. Ik geef ook nog de ravigottesaus op die mijn moeder vaak bij vis maakte. Weer de mayonaise als basis, maar met wat andere toevoegingen.



Zelfgemaakte mayonaise

Ingrediënten
1 ei
1 theelepeltje mosterd
1 eetlepel citroensap
zout naar smaak
klein theelepeltje suiker (naar smaak)
aïoli: een halve knoflookteen en wat piment d'espelette
ravigottesaus: wat gehakte augurk en kappertjes, verder wat dragon en peterselie
200-250 ml neutrale olie

Bereiding
1. Begin met het ei, mosterd, citroensap, zout en evt. suiker in de blender te mengen. Als alles gemengd is kun je de olie toevoegen. Eerst in druppels, daarna rustig in een straaltje. Als er druppels even op het mengsel blijven liggen stop je met olie toevoegen. Doe de mayonaise over in een schaaltje en serveer.
Hak voor aïoli vanaf het begin de knoflook mee en voeg piment naar smaak toe.
De piment kun je vervangen door cayennepeper met eventueel wat paprikapoeder.
Voor de ravigottesaus op het laatst de extra ingrediënten even meedraaien.

Mosselen, klassiek
voor 1 persoon als hoofdgerecht of twee personen als lunch/voorgerecht

Ingrediënten
klontje boter
wat gemengde groenten zoals prei, bleekselderij, wortel, ui of knolselderij
een glas witte wijn of wat neutrale bouillon
een kilo mosselen

Bereiding
1. Fruit de groenten in de boter. Sorteer ondertussen de mosselen. Gooi mosselen die kapot zijn of die niet sluiten als je erop tikt weg.
2. Doe de mosselen bij de groente, blus met wijn en/of bouillon. Doe de deksel op de pan en stoom ze in 6-8 minuten gaar. Serveer meteen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten