9 september 2014

Salade van rauwe biet, radicchio, linzen en munt


Deze salade is zo'n feest op je bord en in je mond. Alle basissmaken komen langs, de kleuren stralen je tegemoet en ook in structuren is het een en al afwisseling.


Dit is niet een salade waarvoor je alle ingrediënten apart gaat aanschaffen en bereiden. Je koopt niet een halve biet of zes blaadjes munt. Het is een uitwerking van mijn standaard lunchsalade die ik al bijna twee jaar geleden aan jullie voorstelde, met de ingrediënten die dit weekend in mijn koelkast stonden te wachten.


Een paar dingen kan ik eruit lichten. Radicchio is echt de beste uitvinding sinds penicilline voor mij. Dat vind ik wel zo geweldig. Die bittere smaak. Bij een gemengde salade met een vinaigrette die zuur en zoet toevoegt is een bitter blaadje altijd een verrijking.


Verse bietjes zijn enorm lekker als je ze fijn raspt. Dan mis je het koken totaal niet. Wel even uitkijken met vlekken, dat sap is vervelend spul!


De rest van de ingrediënten is standaard, en er kan ook van alles in gevarieerd worden. Dus eigenlijk zeg ik met dit recept vooral: Laat zo aan het eind van de zomer die verse smaken ook eens ongekookt op je bord landen. Het is de moeite van het bereiden ruimschoots waard. De salade smaakt naar meer dan de som der delen!



Salade met rauwe biet, radicchio, linzen en munt
(voorgerecht voor twee personen, of lunchsalade voor één)

Wat gemengde jonge slablaadjes
1/2 rode biet
vier blaadjes radicchio
wat Hüttenkäse of andere witte kaas (Peynir, feta, geitekaas)
zes blaadjes munt
wat tomaat en komkommer
twee eetlepels gare grote linzen
Balsamicoazijn en olijfolie

Geen opmerkingen:

Een reactie posten