29 september 2014

Snijbiet-gratin met laurier en rozemarijn


Deze gratin van snijbiet combineert de toch al goed aanwezige smaak van het blad van snijbiet met de aroma's van laurier en rozemarijn. Een verrassend trio dat heel erg goed uitpakt.


Ik kocht op de markt twee bossen snijbiet. Eenmaal thuis ga ik dan op receptenjacht. Vaak op buitenlandse websites. Dit keer vond ik op een onverwachte plek een recept voor "Fırında Pazı Yemeği": gratin van snijbiet. Ik had niet de exacte ingrediënten bij de hand, en ik heb ook de hoeveelheid kaas wat opgehoogd. Maar ik heb wel de smaakcombinatie gebruikt die op de website van een grote Duitse reisorganisatie werd voorgesteld door chefkok Ahmed Yildirim uit Turunc. Te gek hoe dat werkt, internet! Nu nog even kijken of ik Eslem van mijnmixedkitchen zo gek krijg om dit recept ook te maken. Geen idee of snijbiet bij haar huisgenoten op toestemming kan rekenen. Maar ik ben al bijna een beetje trots dat ik hier een Turks recept met de originele naam kan koken ;-) .


Je fruit een ui, vervolgens laat je een tijdje stukjes tomaat en knoflook meekoken en dan voeg je de kruiden toe. De rozemarijn heb ik heel gelaten en uit de pan gehaald voordat het geheel de oven in ging. Ook de laurier heb ik niet meegegratineerd.


Dat even terzijde. Maar terug naar de pan: als laatste voeg je de in reepjes gesneden snijbiet toe en laat je het geheel doorwarmen totdat de snijbiet goed geslonken is. Dan voeg je wat bulgur toe. Ik gebruikte twee eetlepels maar het hadden er ook wel drie mogen zijn. Je mengt alles goed en gratineert het dan in de oven. Bovenop legde ik dunne plakjes ui en wat geraspte kaas.

De toevoeging van bulgur was nieuw voor mij, maar bindt inderdaad heel elegant het vocht. Veel minder opvallend dan ei bijvoorbeeld. Erbij (niet op de foto) maakten we bruine bulgur van tarwe. Superlekker.


Het resultaat is zoals gezegd verrassend. Snijbiet heeft al behoorlijk wat smaak, maar samen met laurier, rozemarijn en knoflook gaat de smaak nog een trapje hoger. De moeite waard om een keer te proberen. Snijbiet is niet zo makkelijk te vinden. Als je hem tegenkomt, niet laten liggen!

Snijbietgratin met laurier en rozemarijn

Ingrediënten
1 ui
2 grote knoflooktenen
4 tomaten
zout en peper
2 laurierbladen
1 takje rozemarijn
700 gram snijbiet, gewassen, in reepjes
2 eetlepels bulgur
wat witte Turkse kaas
een kleine ui in plakken
wat geraspte harde kaas

Bereiding
Fruit de ui. Voeg na een paar minuten de gehakte knoflooktenen toe en de tomaten. Breng op smaak. Laat dit even doorkoken. Leg de kruiden erin en laat dan de snijbiet slinken in de pan. Roer de bulgur erdoor als de snijbiet geslonken is en laat nog wat verder trekken.
Vul dan een ovenschotel met een mengsel van de groente en de witte kaas. Dek af met plakken ui en harde geraspte kaas. Zet voor een half uurtje in de oven van 180 graden

Geen opmerkingen:

Een reactie posten