29 juni 2016

Soep van zilverstelen, spitskool en kikkererwten


Een simpel soepje met verrassend veel smaak. Fris groen met een romige ondertoon die puur van gepureerde kikkererwten komt, want er is geen koe in de buurt van deze soep geweest! Zelfs niet overgevlogen. Hmm misschien heb ik wel wat geklaarde boter gebruikt, bedenk ik nu... Het pureren van kikkererwten is in ieder geval een makkelijke manier om een groentesoep meer body te geven.

Beatrixpark

Soep blijft een prachtige ijskastopruimer. Zo ontstond dit soepje op vrijdag, de dag voordat ons groentepakket wordt geleverd. Ik schuim dan de ijskast af naar restjes, en die zoektocht leverde een kwart spitskool, een rest zilverstelen en een bakje lang gekookte kikkerwten op. Ik behandelde ze zoals ik het zo vaak doe. Reden om toch opnieuw te bloggen is dat het echt de moeite waard is om dit soort vergeten groenten op te speuren, want de smaak was fantastisch!


Zilverstelen zijn verwant aan snijbiet. De smaak is intens, moeilijk met woorden te omschrijven. Rins en zoet tegelijk maar vooral ontzettend smaakvol. Zo bleek bij dit soepje, dat eruit ziet als courgettesoep, maar zo veel meer smaak heeft! Eigenlijk kan je met bladgroenten niet fout zitten. Kom je de volgende keer onbekende groene scheuten tegen bij natuurvoeding, markt, toko of buurtsuper, dan zou ik de sprong zeker wagen. Het is de moeite waard.

Zelfde soep, ander licht. Is Utrecht nou blauwer dan Den Haag ,waar ik de kommetjes fotografeerde?
Zilverstelensoep

Ingrediënten
een eetlepel olie of geklaarde boter
een ui in kwart maantjes
200 gram spitskool
150 gram zilverstelen
150 gram gare kikkererwten
zout en peper

Bereiding
Fruit de ui rustig tot de stukje gelig en zoet zijn. Laat spitskool en zilverstelen in kleine reepjes meebakken. Neem dan een deel van de groente eraf en pureer in de blender samen met de kikkererwten. Pureer zo lang dat het mengsel een mooie in-groene kleur krijgt. Dat duurt wel even! Giet dan terug in de pan, vul met bouillon of water aan, breng op smaak en serveer.

Op een muur in Den Haag

1 opmerking: