20 juli 2013

Lunchsalade in de zomer


Omdat er zoveel belangstelling is voor de blog over mijn lunchsalade heb ik de afgelopen tijd weer een beetje bijgehouden hoe de salade er in de zomermaanden uit ziet.
Voor degenen die de eerste blog niet hebben gelezen: deze lunchsalade is een uitgebreide rauwkostsalade met wat noten of kaas of avocado die ik het hele jaar door eet. Ik probeer zo meer groente en minder andere dingen binnen te krijgen. De zomersalade verschilt eigenlijk niet zo gek veel van de wintersalade, omdat ik de balans zoet-zuur-zout-bitter en ook de structuren hard-zacht-taai-knapperig in de gaten houd.


Dit was een salade voor een vriendin op de dag dat ik naar de markt was geweest. Ik had dus heel veel keus en er kon ook nog een gebakken aubergine bij. Wat een bof, bezoek dat van aubergine houdt! Tomaat, raapstelen (geschikt om een kleine hoeveelheid groene bladgroente te kopen), paprika, bleekselderij, wortel, walnoot, granaatappel, mozzarellastukjes, komkommer, witlof, spitskool.


Oogboontjes, Hüttenkäse, paprika, tomaat, andijviehart, avocado, komkommer, wat groen van een lenteui, bleekselderij. De binnenste blaadjes van de andijvie zijn wel zo ontzettend lekker in een salade! Bitter en fris en goddelijk met een olie-citroendressing.


Hier ook weer de andijviebinnenkant, verder wat blokjes gare aubergine en veel oogboontjes die ik op voorraad in de koelkast had staan. Verder nog tomaten voor de balans, lenteui en heerlijke Stilton. Een klein stukje zet al je hele salade op de kop. Je ziet dat het dus niet altijd heel veel soorten groente door elkaar hoeven te zijn. Ik wil daar de komende tijd nog wat meer mee experimenteren, met simpeler salades.


Andijviebinnenkant, paprika, komkommer, bleekselderij, wortel, Stilton en munt en peterselie. Hier was ik kennelijk bij de Maroc-supermarkt geweest. Een paar flinters groene kruiden kunnen je salade ook een flinke douw geven.


Witlof, paprika, wortel, komkommer, munt en wat Stilton. Ook weer een voorbeeld van een wat simpelere salade. Gewoon een flink stuk winterwortel (die liggen nog steeds op de markt) raspen, een witlof in reepjes en dan hoeft er alleen nog wat kleins bij.


En de laatste, foto niet zo goed gelukt. Bleekselderij, witlof, raapstelen, komkommer, tomaat, paprika, granaatappel, munt en Hüttenkäse. De laatste is ook erg handig. Soms gecombineerd met walnoot.

Nou, dat waren mijn suggesties. Ik hoop dat jullie in de komende maanden ook veel mooie zonnige aanleidingen hebben om dit soort feestjes op je bord te vieren!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten