11 augustus 2018

Aardbeien shortcakes


Terug van vakantie, er hangt alweer wat nevel in de lucht, alles is rijp, weer wennen thuis, een schooljaar voor ons, de Grote Mailberg op het werk. Boeken kaften, de was weer weg, het huis gelucht. En dan is het vaste prik om ook snel weer naar de boerderij te gaan om verse groente en vooral ook vers fruit te halen. Vorig jaar leverde dat een snelle pruimencake op. Dit jaar een cakeje dat binnen een half uur geserveerd kan worden en dat de smaak van de simpele aardbei tot grote hoogten tilt.



Dit jaar viel mijn oog op de aardbeien. Ik wilde wel iets met slagroom, maar een pavlova, zoals ik de week erna zou maken, was toch te veel gedoe voor dat moment. Het moest snel zijn en weer eens iets anders dan de biscuitbodem (ook wel kapsel genoemd)  die we altijd maken om het aardbeienseizoen in te luiden en om verjaardagen te vieren.


Zo kwam ik op een recept dat ik jaren geleden regelmatig maakte: deze Amerikaanse 'shortcakes'. Ik ontdekte en passant nog een dijk van een fout in dat recept (wel baking soda, geen zuur in het deeg) dat ik jaren geleden uit How to become a domestic godess had gehaald. Zo krijgt Jonah Freud toch nog gelijk, die al jaren roept dat Nigella Lawson niet kan koken.


Ingrediënten
325 gram bloem
snuf zout
1 eetlepel bakpoeder
125 gram koude boter in blokjes
80 gram suiker
1 groot ei
125 ml zure room en/of yoghurt (bv 10% Grieks/Turkse yoghurt)
1 eetlepel grove kristalsuiker

300 gram aardbeien schoongemaakt, in stukjes, met wat suiker weggezet
250 ml slagroom, stijf geslagen met suiker naar smaak

Bereiding
1. Warm de oven voor op 200 graden. Meng zout en bakpoeder door de bloem. Snijd snel de koude boter door de bloem (ik gebruik een handapparaat, maar de foodprocessor bewijst ook goede diensten). Meng dan suiker, ei en room/yoghurt door het boter-bloem mengsel. Vorm er een dikke plaat van ongeveer anderhalve centimeter van. Steek rondjes uit of vorm een ronde plaat en snijd deze in acht stukken.
2. Leg de stukken op een bakplaat, bijna tegen elkaar aan. Bestrijk ze met het bodempje room uit de maatbeker, bestrooi ze met de grove suiker en bak ze 20-25 minuten in de oven. Bereid ondertussen de aardbeien en slagroom voor.
3. Serveer de shortcakes lauwwarm, ze moeten echt vers uit de oven geserveerd worden, gehalveerd en met room en aardbeien belegd.

3 opmerkingen:

  1. Hoi, recentelijk ook gemaakt en... Super lekker! Dank je voor de uitgebreide beschrijving. Groetjes, Janine

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ga deze ook maar eens maken. Ziet er heerlijk uit!

    BeantwoordenVerwijderen