31 mei 2017

Koken in vakantiehuisjes



In deze blog geef ik wat voorbeelden voor als je rustig en gezellig wilt koken en eten in een huisje. Geen culinaire hoogstandjes, maar ook geen opgewarmde blikjes met niks. Ik doe dat aan de hand van onze damesweekends. Ieder jaar gaan wij met zijn vieren ergens in Nederland een weekend naar een huisje. Wij, dat zijn vier vrouwen die tussen 1988 en 1996 een studentenhuis onveilig maakten toen ze aan de UvA studeerden. 'Onveilig' is de verkeerde term. In geen enkel ander gezelschap voel ik me zo veilig als met deze drie dames.




De laatste jaren hebben we dus kris-kras door heel Nederland het spannende moment mogen meemaken dat je voor het eerst de keuken van Het Huisje ziet. Voor een eet-denker is de eerste vraag natuurlijk: hoe is het gesteld met de keuken? Zijn er messen? Is er een rasp? Een oven? Hoe zijn de pannen? Staat er wat basisvoorraad? Misschien wat kruiden in de tuin? Altijd weer stap je de auto uit, of van de fiets af, en zet je de eerste stappen om antwoord te krijgen op die vraag.


Op de eerste avond wordt er pasta gegeten. Tradities ontstaan soms heel snel, als je even niet oplet. Deze ontstond bij de Jumbo in Lemmer. We begonnen met twee versies, een met tomatensaus met fruits de mer en de ander spinazie boursin zalm. De jaren erna groeide dat naar elkaar toe, en dit jaar was het uitje, wat knoflook, een zak verse spinazie. Daarop twee wilde zalmfilets heel zachtjes gaar laten pocheren. Erdoor nog wat gerookte zalm, wat zure room en een paar zoete tomaten in stukjes.

De Waddenzee bij het Lauwersmeer

Voor het ontbijt hebben we een klein instrumentje met een grote werking: de melkklopper. Een plat zeefje, gekocht bij Dille en Kamille. Het gemis aan espresso wordt gecompenseerd met magische microfoam! Als je de koffie in een glas serveert zie je de melk in dunne stroompjes uit de schuimlaag zakken. We kunnen er eindeloos naar kijken. 's Ochtends als ik urenlang wacht tot de anderen uitgeslapen zijn (ik kan dat helaas niet meer) geniet ik in alle stilte en rust van mijn koffie met maxisuperschuim.


Je hebt natuurlijk minder basisspullen in een huisje dan in je eigen keuken. Voor de tweede avond kiezen we daarom in de regel een simpel gerecht zoals andijviestamppot. In Zeeland had ik zware kookvibes, toen heb ik in de ochtend al ratatouille voorbereid die langzaam kon garen. Met wat rijst en een stukje vis, een worstje of een burgertje ben je snel klaar en heb je niet veel resten.


Een paar zaken helpen erg bij smaak maken. Goede ingrediënten, groene kruiden en een paar specerijen. Soms staan er wat potjes in een huisje en dan komt het voor dat ik mijn recept aanpas aan de aanwezige specerijen. Soms neem ik wat mee: za'atar (zelfgemengd), zelfgemaakte houmous of een jampot met vinaigrette. De laatste heb ik nog nooit meegenomen, maar omdat je dan zonder dure olie en goede azijn kunt had ik dat natuurlijk al jaren moeten doen! We hebben het ons in ieder geval voor volgend jaar voorgenomen. Het is inmiddels traditie om de laatste dag een lijstje met verbeterpakpunten te maken.

Za'atar van huis mee met olie uit de keuken in het huisje

Nu moet ik me enorm inhouden want ik zou tachtig foto's van leuke, gezellige, intieme, bijzondere, interessante en amusante vakantiesituaties kunnen posten. Maar goed. Dat doen we dus niet. Op naar het menu voor de tweede dag.


De tweede dag zijn we uitgekomen op soep met brood en lekkere dingetjes. Vaak zitten daar wat resten van de eerste twee dagen bij. Het is snel klaar, kost weinig tijd en vooral ook weinig vieze pannen. Soep bevat bij mij in de regel groente en peulvruchten en is daarmee een mooie basis voor de maaltijd. De mogelijkheden zijn eindeloos, net wat de supermarkt ter plaatse aanbiedt. Een beetje knoflook, een bouillonblokje, eventueel wat specerijen, dan ben je al een heel eind. Rodelinzensoep hebben we gehad maar ook bijvoorbeeld groentesoep met courgette, selderij, aardappel en borlottibonen. Heerlijk lente-eten!


Niet iedereen at de bonen in de soep. Ik had ze apart gemaakt met lang gebakken sjalotjes, wat knoflook en italiaanse tuinkruiden, geblust met een scheutje wijn. Sommigen aten ze zo, of door de sla. De rest andijvie in dunne reepjes was heerlijk met een sausje van limoensap, zure mayo en kwark.


Een andere vaste prik is kruidenboter: beetje peterselie, gesnipperde sjalot, zout en roomboter. Klaar. Vriendin M is vastbesloten dat ze komende zomer geen kruidenboter meer koopt! In een huisje neem je dus wat er is. Thuis kan je dan weer bieslook erbij doen, of munt, of alleen maar platte peterselie, of knoflook. Dit soort recepten kan veel variatie hebben.


Gin-tonic. Ik weet niet of ik dat aan moet raden? Zoals je ziet dronk niet iedereen G-T. Aanvankelijk.



Weer met de sjalotjes, en met de limoen die we voor de G-T in huis hadden gehaald maakten we eiersalade. Sausje van Belgische mayonaise en kwark (we hadden geen yoghurt) en de sap van een halve limoen. Zout en peper. Verse eitjes van de kippen van onze Gelderse vriendin. Zaligheid!



Heel belangrijk vind ik dat je alleen maar kookt als je er zin in hebt. Thuis bedoel ik dan, en al helemaal op vakantie! En op een vakantie zonder gezin of kinderen nog een keer keer tien! Ik ging lekker het bos in en kwam terug met de mooiste dingen.. die ik ook prima in het bos zou hebben kunnen laten liggen. Beter misschien zelfs. Maar KISS, houd het simpel, ik kan het dus niet vaak genoeg zeggen.


Overzicht van de tips:
- een paar smaakmakers zoals knoflook, sjalotten, verse peterselie en citroen of limoen helpen enorm;
- zeker voor de eerste avond is een standaard maaltijd handig. Dat scheelt beslissingen;
- als je minder mogelijkheden hebt dan thuis is het extra belangrijk om maaltijden op te bouwen vanuit goede ingrediënten. Lokale spullen van langs de weg bijvoorbeeld;
- houd ook de andere maaltijden simpel. Je mist niet alleen je specerijen en olie en azijn, maar ook de rasp, de blender, de staafmixer enz;
- maak zelf kruidenboter;
- Soep met brood en wat lekkere dingen is snel, makkelijk en handig als je vegetariërs en vleeseters hebt;
- Neem lukraak wat (half)producten mee uit je eigen keuken; daarmee kan je weer verder improviseren met wat je ter plaatse kunt vinden;
- Drink geen Gin-tonic;
- En de belangrijkste: die kan niet in woorden. Eigenlijk. Nou ja. Wees zuinig op oude vrienden.







2 opmerkingen: