15 april 2017

Kool in plakken gebakken


Binnen een half uur eten op tafel, en dan ook nog in een vorm dat iedereen zijn bord leeg eet. Dat is toch vaak de dagelijkse uitdaging. Dit is een methode die weinig tijd kost en vooral ook heel weinig aandacht. Je schuift de kool in de oven, keert hem een keer halverwege, en hebt verder je handen vrij voor andere dingen.



Dat roosteren de kool ook nog lekker zoet en smaakvol maakt, en dat het roosteren in hele plakken ervoor zorgt dat de dunne stukjes niet verbranden is allemaal bonus. Oven aangooien, kool in plakken snijden, wat olie of boter aan beide kanten, zout en peper, op het bakblik leggen en in de oven schuiven, omkeren. Dat is de basisbereiding. Ik geef ook een aantal varianten want met specerijen kun je de plakken iedere keer een ander smoel geven.


Natuurlijk zijn er momenten dat je rode kool uren kunt laten stoven (dit is mijn basisrecept) of dat je ervoor kiest om hem fijn te snijden en kort te garen door eerst aan te fruiten en daarna te blussen (deze compote). Heel vaak gebruik ik kool ook als extra groente in de winter in soepen en salades. Maar als je een rode of witte kool als voorraad in de koelkast hebt is de plakkenbakken-methode een handige aanvulling op je repertoire. Het maakt de kool eigenlijk net zo praktisch als broccoli of courgette: voor de aardappelen groente vlees dagen. Of in moderne keukenlingo korrels groente burger...


En wat doe je dan met die extra tijd die je overhoudt? Dit keer koos ik tegen de avondwandeling of Netflixbinge en ging ik naar de kerk op vrijdagavond. Een rustige Goede Vrijdagdienst. In stilte de kerk uit, toch nog even vragen of ze hulp nodig hadden en het volgende moment stond ik met een klein aantal mensen 200 behoorlijk zware stoelen te verdelen voor overmorgen. Mijn stappenteller was blij! Mijn rug, waar ik vorige week doorheen gegaan was hield het goed. En ik raakte geïnspireerd door een 84-jarig gemeentelid; hij was eigenlijk fitter dan ik!


Kool in plakken gebakken

Ingrediënten
per persoon ongeveer 150-200 gram kool
wat olie of boter
peper en zout
wat specerijen en/of suiker naar keuze

Bereiding
1. Verwarm de oven op 175 graden. Snijd de kool in plakken van 1-2,5 centimeter dikte. Laat de stronk zitten voor extra houvast, verwijder die pas na het bakken. Bestrijk de plakken met een kwast met wat olie of gesmolten boter, zout en peper en kruiden (zie hieronder) naar keuze.
2. Leg ze op een schoon bakblik, zet ze in oven en keer ze als de bovenkant kleurt, na 10 tot 15 minuten. Bij dunne plakken wat sneller. Mocht het keren lastig gaan, gebruik dan twee houten lepels of pannekoekenmessen. Bestrooi rode kool eventueel met wat suiker de laatste vijf minuten.

Varianten
Rode kool: suiker en kaneel/ honing, komijn en koriander/ sumac, granaatappelsiroop en chilivlokken
Witte kool: kerrie, karwijzaad, peterselie met knoflook

Midden april - net wel blaadjes...


2 opmerkingen:

  1. Dit ga ik zeker een keer maken! Bedankt weer voor het recept!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Graag gedaan Erika. Ik ga meteen fantaseren: zou je ook iets wildgeplukts op deze manier kunnen bereiden? Dat zijn meer bladeren dan knollen denk ik...

      Verwijderen