23 januari 2015

Simpele soep en een leuke avond: Witte bonen-groene kool-soep


Je moet alles een keer meegemaakt hebben. Dus toen mij een uitnodiging bereikte voor de Nationale Eettest van BNN aarzelde ik niet lang. In het ergste geval zou ik een hele avond moeten wachten en heel laat thuis zijn. In het beste geval had ik een kijkje achter de schermen gehad op een plek waar ik anders nooit kom, een hoop geleerd en weer wat gezichten gekregen bij bloggers die ik alleen van naam ken. Tegenwerpingen dat je dan vooraan komt te zitten of zelfs op camera geïnterviewd wordt wimpelde ik weg. Natuurlijk zit je ergens hoog midden achter, en natuurlijk worden er alleen maar voorgekookte interviewtjes gehouden.

Zo toog ik dus na werktijd naar Hilversum. Het werd alles wat ik ervan verwacht had. Maar toch ook weer anders. Wat werken er veel mensen achter de schermen! Wat is het moeilijk om te raden bij welk vak andere deelnemers horen! Wat zijn die vragen dit jaar hels moeilijk! Ik vond het erg gezellig om rustig bij te praten met andere bloggers. Daar was veel tijd voor, maar ook weer niet zoveel tijd dat we het wachten beu werden.


En toen, nogal onverwacht, of eigenlijk totaal niet op gerekend, vroeg Paul de Leeuw dus toch aan mij waar ik over blogde. Op camera. Op mijn repliek "Gewoon, over wat ik kook" volgde zijn vermaning dat ik mezelf niet kleiner moest maken. Maar goed. Op TV ga ik hem niet tegenspreken. Hier kan ik laten zien dat dat toch precies is wat ik op mijn blog doe. Niet minder, maar zeker niet meer.


Kijk maar naar deze soep. Een bakje gare witte bonen en een stukje groene kool. Dat zij, samen met wat bouillon en een simpele "soffrito" een bordje kunnen opleveren dat zo compleet is verraste mij eigenlijk een beetje. En die verrassing is voldoende reden voor mij om deze witte minestrone voor te stellen. Niet meer, en niet minder. Eet smakelijk!

Witte bonen-groene koolsoep

Ingrediënten
boter en/of olie
1 ui
1 winterpeen (200 gram)
2 stengels bleekselderij
Een kwart groene kool
300 gram gare witte bonen
Bouillonblokje naar smaak of klare bouillon (ongeveer een liter)

Bereiding
Fruit de ui een paar minuten. Snijd ondertussen de andere groentes en bak ze kort mee. Blus met water en bouillonblokje of bouillon en kook met de witte bonen erbij ongeveer 10 minuten. Eventueel kun je de helft pureren. Proef nog even voor zout en peper en serveer.


Hoe het afliep met de kleine onschuldige bloggers in de Grote Boze Kwiz? Op woensdag 28 januari a.s. om half negen wordt de Nationale Eettest uitgezonden op Nederland 1. Daarna kom ik hier terug met een verslag. Oh ik kan wel alvast verklappen dat ik zat tussen Dayenne van Dayenne's Food Blog en Anja van Brutsellog, en dat Lisette van Happy Little Kitchen schuin achter ons zat en ook in de wachtkamer en later op het treinperron supergezelschap was. Dames, bedankt voor de gezellige avond!

5 opmerkingen:

  1. Wat was het leuk en gezellig! Nogmaals gefeliciteerd met de dik verdiende winst! :)

    Liefs,
    Lisette

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het was een gezellige avond, was inderdaad erg leuk om erbij te zijn. En dan won je ook nog, nogmaals gefeliciteerd natuurlijk! :D

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank jullie wel! Op naar het volgende bloggersavontuur ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De afgelopen weken al twee keer gemaakt, deze soep! (plus de dagen erna nog wat over). Vinden we erg lekker hier! groeten van Annemarieke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat leuk Annemarieke, en dan te denken dat ik twijfelde om hem te plaatsen.

    BeantwoordenVerwijderen