30 juli 2014

Zelfgemaakte groentebouillon



De zelfgemaakte groentebouillon raakt hier steeds meer ingeburgerd. Groenteresten heb je veel, als je alles zelf snijdt. Als je ze verzamelt heb je algauw een bakje vol. Mensen met een grote vriezer kunnen de resten zolang in de vriezer bewaren. Ik vul het bakje in een dag of 2, dus dat kan nog in de koeling.


Ik had aanvankelijk wel wat rare mislukkingen. Bruine uienschillen geven een bitter goedje, pompoen was ook echt niet lekker. Een artikel op food52 gaf me het idee om het toch nog eens op hun manier te proberen: vier uur lang zacht trekken. Denk niet alleen aan schillen van wortel, ui, of selderij maar ook aan peterseliestengels bijvoorbeeld. Als smaakmakers kun je venkelzaad, gember of steranijs gebruiken.



Daarna zeef ik de bouillon in een glazen pot en bewaar ik hem maximaal een dag of 5 in de koelkast. Ik heb een handige zeef bij de Albert Heijn gekocht met een los oplegzeefje. Ideaal.


Het eindproduct ziet er niet al te bevallig uit, maar het is voor van alles te gebruiken.

Je risotto heeft een veel fijnere smaak dan met een blokje..


Alle soepen knappen ervan op..


en verder is het ook reuzehandig om wat blokjes bouillon in de vriezer achter de hand te hebben voor sauzen.

Groentebouillon

Ingrediënten
snijresten en schillen van wortel, selderij, ui, prei, peterselie, knolraap, venkel enz.
(vermijd pompoen, aardappel, kool en bruine uienschillen)
Eventueel wat knoflook
Eventueel wat venkelzaad, steranijs (weinig!) of gember

Bereiding
Zet alles op met koud water en laat vier uur op een heel zacht pitje trekken. Giet af en bewaar, tot maximaal vijf dagen in de koelkast.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten