22 januari 2014

Citroen-tulbandjes


Al jaren had ik een bepaalde smaakherinnering aan een tulband, maar ik kon hem maar niet te pakken krijgen. Wat maakte die smaak nou zo speciaal? Dit mooie, simpele recept gaf mij het begin van de oplossing. Ze zien er wel uit als cakejes, en de ingrediëntenlijst komt ook in de buurt, maar de verhoudingen wijken af van het recept van een klassieke pondscake. Er zit minder suiker en boter in en meer bloem. Dat geeft een wat drogere, rustigere smaak. Een beetje brokkelig ook, niet zo verzadigd. Ik vond ze zalig. De poedersuiker geeft precies genoeg tegenwicht waardoor de smaak uiteindelijk zoet genoeg is.


De andere eigenaardigheid van het recept is dat er geen citroenrasp in zit, maar wel citroensap. Ik heb het sap nog iets opgeschroefd. Het werd lekker fris en ook weer rustig daardoor, minder intens dan met rasp maar zeker niet minder lekker!


Het recept komt oorspronkelijk uit het tijdschrift "Koken en genieten" en ik vond het bij Marina van Marina's Bakery. Bij de food blog swap van december, toen ik geen tijd en ruimte had om veel te bakken anders dan wat wij standaard voor Kerst bakken, had ik haar beloofd later nog een keer terug te komen. Bij deze dus. Eerder had ik al zeer succesvol volgens haar aanwijzingen pindakaas gemaakt. Maar nu dus zoet, wat toch echt haar hoofdonderwerp is.


Het deeg wordt bereid door de boter en suiker te roeren, daarna het ei toe te voegen en als laatste de bloem. Tegenwoordig gooi ik dat meestal om, ik smelt de boter en roer eerst de eieren schuimig met de suiker. Dat werkt beter met mijn keukenmachine. Ik denk dat ik het de volgende keer ook zo ga doen, het was me toch te veel gedoe nu. Ik moet dan vaak tussendoor schrapen. Hieronder heb ik wel de originele manier vermeld.


Ik had veel aandacht besteed aan het invetten en bestuiven van de vormpjes. Het zijn erg kleine vormpjes en dat gaf herhaaldelijk problemen met lossen. Gelukkig ging het prima deze keer. Erg fijn als je foto's nodig hebt! Ik heb dan ook een hoop lol gehad met de camera.

 
Een laatste opmerking: ik had het recept iets ingekrompen omdat ik erg kleine tulbandvormpjes heb. Daardoor zat ik op de wip tussen twee en drie eieren. Als je teruggaat naar 125 gram (boter en suiker) en 250 gram (bloem) kun je gewoon drie eieren gebruiken. De overige hoeveelheden veranderen niet.


Citroen-tulbandjes
voor 12 kleine tulbandjes

 
Ingrediënten

100 gram zachte boter
100 gram suiker
1 zakje vanillesuiker
2 eieren
200 gram bloem
1 tl bakpoeder
3 el citroensap
(evt. wat citroenrasp voor een meer intense citroensmaak)
2-5 el melk
poedersuiker voor het bestrooien

Bereiding
1. Verwarm de oven voor op 175 graden. Vet de vormpjes in en bestuif ze zo nodig met bloem. Mix de boter een paar minuten met de suiker. Voeg daarna de eieren een voor een toe. Tot slot de citroensap en 2 el melk. Meng de bloem met de bakpoeder en vouw ze met de hand door het eiermengsel. Voeg nog een aantal eetlepels melk toe tot het deeg in stukken van de lepel valt.
2. Vul de ingevette vormpjes met deeg, voor niet veel meer dan de helft. Bak ongeveer 15 minuten. De exacte baktijd is afhankelijk van de grootte van je vormpjes. Laat heel even rusten en los ze dan op een rek. Bestuif meteen met poedersuiker.

Marina, dankjewel, we hebben genoten!


1 opmerking:

  1. Fantastische cakejes! Ik gebruik siliconen tulbandvormpjes. Dat scheelt een hoop gedoe: invetten en bestuiven is niet nodig en eenmaal gaar vallen ze er als vanzelf uit.

    BeantwoordenVerwijderen