28 mei 2016

Rabarbercrumble met snelle custard


Rabarber is altijd een heerlijke voorbode van al het zomerfruit dat in juni weer gaat komen. Al vanaf maart/april schiet deze bijzondere groente uit de grond. Vorig jaar maakte ik deze crumble helemaal aan het eind van het seizoen. Ik bewaarde de foto's voor een jaar later.


Vervolgens vergat ik dat en zocht ik dit jaar opnieuw een recept: Het werd veel en veel te zoet. Die stomme Engelsen ook altijd. Toen bedacht ik weer dat ik deze crumble vorig jaar al met een paar pogingen had geperfectioneerd. Ik gebruikte een biologische sinaasappel. Heb je die niet, laat je dan niet weerhouden. De schil geeft net iets extra, maar die kun je ook weglaten als dat beter uitkomt. Het grote voordeel van dit recept is nu juist dat het zo ontzettend snel en makkelijk is. Ideaal om op een werkdag een wat mager maaltje compleet te maken.


Het zoeken naar het handigste recept gaat altijd door. Waar ik vorig jaar nog met koude boter de crumblelaag maakte, heb ik het dit jaar met gesmolten boter geprobeerd: supersnel! Je weegt alle koude ingrediënten af, mengt ze, en roert er dan met een vork de gesmolten boter door. Hier lukt dat in de schaal van de weegschaal. Zo gepiept. En dat liet tijd voor nog een wens...


 Custard! Maar dan wel net zo snel als de crumblelaag, want ja, werkdag en nog zoveel te doen.. Daarom zocht ik een variant waarin niet puur met ei en melk/room wordt gewerkt. Een paar lepels maizena maken het hele proces wat robuuster en daardoor heel veel sneller. Je roert de eieren met suiker en maizena, verwarmt melk/room, maakt mariage, schenkt terug, roert voorzichtig tot aan de kook en klaar. Weer maar een paar minuten.


En zo heb je dan een heerlijk dessert voor die lange lichte meidagen. Ik loop sinds een paar weken tienduizend stappen per dag en wauw, wat een geweldige maand was dit om ermee te beginnen. Iedere dag is alles weer anders en nieuw.


Rabarbercrumble met snelle custard

500 gram rabarber
wat suiker (30-40 gram)
schil en sap van een halve bio sinaasappel

60 gram boter
100 gram suiker
50 gram havermout
100 gram molenbloem
snufje zout

400 ml volle melk
een halve vanillepeul, gehalveerd en uitgeschraapt
3 eigelen
2 eetlepels suiker
1,5 afgestreken eetlepel maizena

175 graden 15 minuten en 20-25 minuten

Bereiding
1. Maak de rabarber schoon, meng hem met wat suiker en sinsaasappelschil en -sap en rooster hem ongeveer een kwartier bij 175 graden. Ondertussen kun je het crumble-mengsel maken door de boter door de droge ingredienten te hakken tot je een kruimelig mengsel hebt. (Alternatief: weeg alle koude ingrediënten af, meng ze, en roer er dan met een vork de gesmolten boter door. Hier lukt dat in de schaal van de weegschaal.) Haal na een kwartier de rabarber uit de oven, verwijder de schil als je hem in stukken hebt toegevoegd en strooi de kruimels erover. Zet dit nog 20-25 minuten in de oven.
2. Voor de custard breng je de melk tot net niet aan de kook en laat je de leeggeschraapte vanillepeul erin trekken. De zaadjes kun je ook aan de melk toevoegen. Roer in een voldoende grote kom om straks de melk te bevatten de eigelen los met suiker en maizena. Als de melk tien minuutjes getrokken heeft giet je hem al roerend in beetjes erbij. Daarna verhit je het geheel in de pan al roerend tot het kookt en laat je het even doorgaren tot het voldoende dik is. Blijf roeren. De vanillepeul laat ik gewoon verder trekken en verwijder ik pas bij het serveren.


Serveer de crumble lauwwarm met de warme custard.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten