6 december 2015

Rodekool compote


In een kwartier een heerlijk frisse rodekool op tafel, die toch ook zoet en warm is. De truc voor deze compote hoorde ik van niemand minder dan Marleen van Es van Eten uit de volkstuin. Dus toen man en ik bij gebreke aan deugdelijke menuplanning (ja ja, foodbloggers zijn net als de aannemer die zijn eigen huis niet verbouwt of de arts die geen pillen slikt) voor de groentela stonden was die halve rode kool opeens een handige oplossing in plaats van een langdurig stoofprobleem.

Forenzen in de herfst.. hmm.... aankomst op Utrecht zonder goede regenkleding, en weten dat je foodfoto's ook te weinig licht zullen krijgen vandaag.

Je bakt een ui aan op behoorlijk hoog vuur en laat dan de kool een paar minuten meebakken. Dat bakken/fruiten is erg belangrijk voor de smaak. Zo heb ik het thuis altijd geleerd, zelfs voor het simpelste soepje zette mijn moeder de groente aan in wat boter, maar in dit geval is het ook nog eens belangrijk om binnen een kwartier een lekkere structuur te krijgen. Alleen maar een kwartier in water koken doet het hem niet.


Zij ui en kool voldoende gegaard/geslonken, dan kan je de kool in tien minuten geblust met vocht met een deksel op de pan gaar genoeg koken. Tot zover de bereidingsbasis.


Want echt lekker wordt het pas door de toevoegingen. Geblust heb ik met granaatappelsiroop, het origineel uit Iran en wat water. Verder voegde ik kaneel toe, een heel klein beetje azijn voor de zekerheid en voor de zoetheid ruim honing. Ik denk twee tot drie eetlepels. Als laatste nog wat zout. En meer is het niet! Binnen twintig minuten (inclusief wassen/snijden) staat je rode kool op tafel. Wij vonden het lekker zo, anders dan langgestoofde kool maar zeker niet minder lekker. Fris door de granaatappelsiroop en met een lekkere beet.

Vanuit lijn 9 op de Blauwbrug
 Rodekoolcompote

Ingrediënten
1 ui, in halve maantjes
600 gram rode kool, fijngesneden
een ruime eetlepel granaatappelmelasse
een theelepel azijn
een paar eetlepels water
een kleine theelepel kaneel
 wat zout

Bereiding
1. Begin met het aanfruiten van de ui, terwijl je ondertussen de rode kool fijn snijdt. Fruit dan het geheel ongeveer 5 minuten op hoog vuur.
2. Bak heel even de kaneel mee en blus dan met granaatappelmelasse, azijn en water. Zout naar smaak en laat tien minuten koken. Serveer meteen met aanhangend vocht. 


De mooie momenten voor een fotoforens winnen het ruim van de herfstregen in dit seizoen!

2 opmerkingen:

  1. Lekker, hoor! Zo wil ik hem wel vaker maken.
    Omdat je de honing in de ingrediëntenlijst niet vermeld hebt, heb ik die niet toegevoegd. Zonder gaat echter prima, ik laat het dus zo.
    Vraagje: Waar gebruik je die granaatappelmelasse nog meer voor? Heb nu een hele fles staan...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt, dat honingfoutje zal ik (met de vermelding 'naar smaak') repareren. En wat die granaatappelmelasse betreft: heerlijk om gerechten, ook salades of bv gegaarde groente extra diepte te geven. Ook voor stoofschotels, ik heb er eentje op de site. Ik zal kijken of ik de link hieronder nog kan plaatsen.
    Fijn dat het recept beviel! Ik zie dat ik het precies in dit jaargetijde had geblogd. Nog even die sprint naar de kerstvakantie...

    BeantwoordenVerwijderen