7 september 2015

Goosnargh cakes - koekjes met koriander en karwij



Kleine koekjes bij de koffie en thee, en dan ook nog echt lekker: dat vind ik wel zo fantastisch. Dit recept geeft een koekje met een mooie droge structuur, wel de smaak van boter, en daar doorheen aroma's die ik niet meteen kon thuisbrengen. Citroen, maar geen citroen, soms een wat duidelijkere karwijsmaak. Nooit saai in ieder geval. Wat ook nog erg opvalt aan de receptuur is dat er ongewoon weinig suiker in het recept staat. Volgens de Slow Food Ark worden bloem, boter en suiker gebruikt in de verhouding 6:4:1. Dat zie je niet vaak bij een koekje.


Op TV zag ik Jamie Oliver in een programma over oude recepten praten met een nazaat van een familie ergens in Noordwest-Engeland in wier landgoedkeuken vroeger ' Tosset cakes' werden gebakken. Een intrigerend recept (10:10:3, niet helemaal wat ik heb gebakken) met weinig suiker, wel veel boter en als aroma karwijzaad en koriander. Die combinatie had ik nog nooit gezien! De hoeveelheid boter leek me niet authentiek (in oude recepten zie je vaak minder boter en suiker dan in de moderne) dus ik zocht verder. En jawel hoor, in de Slow Food Ark staat een recept opgeslagen voor Goosnargh Cakes. Zo mogelijk nog een mooiere naam dan Tosset Cake!

Afdaling op de laatste vakantiedag. Neuner op de achtergrond. Mijn favoriete vakantiefoto.
Als ik eenmaal klaar ben met de naspeuringen is dan de volgende vraag: wat wordt de aanleiding? Soms staat een recept weken of maanden te wachten. Koken en bakken is toch echt het leukste als alles klopt. Ingrediënten in huis, aanleiding op de kalender en bakzin. Dus toen ik in het prachtige stadspaleis waar ik sinds een paar maanden werk mocht trakteren voor mijn verjaardag wist ik meteen wat ik ging bakken: Goosnargh Cakes.


Het deeg is nogal een droge toestand, echt niet fijn, maar ik hield vol. Wil je het jezelf makkelijker maken, gebruik dan iets meer boter of bind het deeg met wat melk of een of twee eetlepels ei. Ik drukte het samen en liet het opstijven. Rollen tot een pil lukte niet, daarvoor was het veel te brokkelig. De vorm van de koekjes liet daarom iets te wensen over.


En dan: de smaaktest. Dat was een verrassing. Naast de Goosnargh Cakes maakte ik ook een mooie portie World Peace Cookies. Wel in mini-variant want werktraktaties zijn toch echt lekkerder als ze niet je hele dagritme overhoop gooien. Gewoon net even, en dan is mijn verhaal weer rond, een lekker klein koekje bij de koffie of thee. Met een mooie structuur en een frisse smaak. En de verrassing? Alle positieve commentaren die ik kreeg gingen over de Goosnargh Cakes. En dat naast zo'n klassieker als het chocoladekoekje dat beroemd is geworden door niemand minder dan Dorie Greenspan!


Het recept levert een bakblik koekjes op, ongeveer 35-40 stuks. Daarmee kom je een heel eind, want ze zijn klein maar fijn. Op gaan ze wel. Toen ik terug kwam van overleg elders stond het trommeltje leeg op me te wachten. Een mooi compliment voor dit simpele en sympathieke recept.



Goosnargh Cakes - koekjes met koriander en karwij

Ingrediënten

175 gram boter
3 afgestreken eetlepels suiker
een halve theelepel koriander, fijn gevijzeld
een halve theelepel karwij, gekneusd in de vijzel
250 gram witte bloem
een vleugje zout

Bereiding
1. Roer de boter zacht met de suiker. Voeg de specerijen toe en het bloem en zout. Meng alles en probeer een samenhangend deeg te krijgen. Gebruik zo nodig de warmte van je handen. Vorm twee langwerpige pillen en laat een uurtje of een etmaal in de koelkast liggen.
2. Snijd de pil in even dikke plakjes (ik koos voor 1 cm dik), doop de bovenkant in fijne kristalsuiker en zet op een blik met bakpapier. Bak bij 175 graden hetelucht ongeveer 10 minuten. Controleer de onderkant. Is die lichtgekleurd, dan kunnen de koekjes uit de oven en afkoelen op een rooster. De bovenkant mag dus bleek blijven. Naar smaak kun je ze ook nog met poedersuiker bestrooien, maar ik vond de glimmetjes van de kristalsuiker zo mooi dat ik daar niet voor koos.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten