13 december 2014

Zimtsterne: amandel-kaneelsterren


Zimtsterne, daar zit een hele wereld achter. Om te beginnen is het een lekker koekje. Zacht van binnen, bros van buiten. De smaak van amandelen en kaneel wordt wat ondersteund door citroen. Het smelt op je tong want er zit geen bloem in. Bovenop zit een extra bros wit eiwitglazuur dat wordt meegebakken. De notensmaak blijft nog wat langer hangen. Lekker! Erg lekker.


Ik blog het recept nu in de decembermaand omdat Zimtsterne voor ons kerstkoekjes zijn. Als je een superlekker glutenvrij koekje wilt bakken hoef je daar niet op te wachten. Ze smaken het hele jaar door. Denk ik. Weten doe ik dat niet, want ik eet ze al zo lang als ik leef alleen maar met kerst. Het blik gaat open op de 24ste en dan eten we door tot ze op zijn. Zimtsterne zijn meestal snel op. Zo lastig als ze te maken zijn, zo lekker zijn ze om op te eten. Dit koekjes was de lievelingssoort van menig familielid. Je moest erop jagen. Het is echt een koekje voor groot en klein.


Het echte verhaal van de Zimtstern zit hem in de vervaardiging. Ze zijn notoir lastig doordat het deeg zo plakt. Met grote eieren of vochtige amandelen krijg je één groot plakfestijn waar geen einde aan komt. Ze waren of leken zo moeilijk te maken dat mijn oma eigenlijk het patent had. Veel andere familieleden waagden niet eens een poging. Hier in Nederland ben ik er tot mijn veertigste ook niet aan begonnen. Maar kijk, met een simpele truc was al die angst op slag verdwenen. Ik bleef zelf verbaasd hoe makkelijk het daarna ging: gewoon uitrollen tussen folie!


Je roert eiwitten schuimig, en klopt daarna verder met suiker. Daarna zet je er wat van apart en voegt citroenrasp, kaneel en gemalen amandelen toe. Je vormt een deeg dat je even laat rusten en dan komt dus dat heikele uitsteken. De steker wordt tussendoor in kristalsuiker gedoopt om al te erg plakken tegen te gaan. Hevel ze met een paletmes voorzicht over op de bakplaat.


Deze foto's zijn van vorig jaar. Het liefst zou ik ze overdoen, ze voldoen niet allemaal aan mijn huidige standaard. In december is het licht zo snel weg. Als ik echter zou wachten met bloggen tot ik zelf de Zimtsterne editie 2014 heb gebakken dan kon het weleens te laat zijn. Ik wilde het recept dit jaar echt in de Adventtijd zelf al geblogd hebben. Deze koekjes zijn namelijk ook los, dus niet in een giga kerstkoekjesverzameling als wij bakken, erg lekker. Heerlijk bij koffie of thee, of Glühwein. Vroeger bij een glaasje Trollinger.


En, als je een goed recept hebt, zijn ze echt niet zo lastig. Ik heb een prachtig filmpje op youtube gevonden. Natuurlijk voor mij extra leuk door het dialect, maar ook voor liefhebbers goed te volgen. Geweldig toch, van die banketbakkers die de moeite nemen om recepten te delen! Dat de betreffende bakker dan ook nog naar de schitterende naam Dominic Padeffke luistert maakt het helemaal af. Wat een naam, wat een techniek!

Zimtsterne

Ingrediënten
3 eiwitten
250 gram poedersuiker
rasp van een citroen
1 eetlepel kaneel
375 gram amandelen, fijngemalen (plus wat extra voor het geval je deeg te nat blijft)

kristalsuiker voor het dippen van de uitsteekvorm

Bereiding
1. Maal de amandelen fijn. Klopt de eiwitten stijf, voeg de suiker toe en klop door tot je meringue mooi glanst. Houd dan drie eetlepels van het mengsel achter.
2. Vermeng de rest van de eiwitten met citroenrasp, kaneel en amandelen en vorm een deeg. Druk het wat plat tussen twee vellen plasticfolie en laat het even goed koelen in de koelkast. Bereid twee blikken voor met bakpapier.
3. Warm de oven voor op 125 (hetelucht 100) graden. Rol het deeg uit tussen twee lagen keukenfolie. Steek kleine sterren uit. Dip de vorm tussendoor in kristalsuiker. Bestrijk de sterren met het achtergehouden eiwitmengsel. Gaat je deeg erg plakken, koel het dan even terug in de koelkast.
4. Bak de Zimtsterne 15 minuten op 125(100) graden en dan nog 10-15 minuten op 100 (80) graden. Ze moeten nog een beetje aan het bakpapier kleven, op het rek garen ze na. Dan zijn ze eenmaal afgekoeld precies goed. Als je ze te lang bakt worden ze steenhard.

Tip - Is je deeg veel en veel te plakkerig? Aarzel dan niet, voeg wat extra amandelen en eventueel wat extra suiker toe.


Zin in meer kerstkoekjes? Bak dan Springerle, Zuckerlebkuchen of Schnitzbrot. Ieder jaar voeg ik een paar kerstrecepten toe. We zijn er nog lang niet...


2 opmerkingen:

  1. Heerlijk! Goed gelukt dankzij jouw tips Super,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat fijn! Dat heb je goed gedaan hoor, als je Zimtsterne gelukt zijn. Het blijft een Angstgegner :-)

    BeantwoordenVerwijderen