14 oktober 2014

Theekoekjes van Levelt


Of beter gezegd: Thee van Levelt - koekjes. Ik kreeg in de #Foodybox twee nieuwe smaken toegestuurd van Simon Levelt. Zwarte thee gecombineerd met andere natuurlijk ingrediënten. Voorwaar een puzzel om daar iets nieuws mee te maken! Wel ontzettend leuk. Moeilijk om uit te leggen, maar het proeven van nieuwe smaken en het zoeken van toepassingen ervoor is echt een uitstapje. Hersengymnastiek. Een reis door onbekend terrein. Een combinatie van denken en uitvoeren. Oud vertrouwd koppelen met nieuw en onbekend. Verslavend!

 'Spicy Cacao bio'  --   'en Provence bio'

Eerst hebben we ze allebei geproefd. Erbij wat eigen baksels: een cake en een chocoladetaart. De smaak 'en Provence' bleek verrassend goed bij zwaardere smaken stand te houden. Ik denk dat dat komt door de Lavendel, die heel mooi in balans is gezet met de zwarte thee-smaak. De smaak "Spicy Cacao" ruikt heel sterk naar chocolade als je de verpakking opent, maar eenmaal gezet gaat de cacao naar de achtergrond. Tegen een stukje chocoladetaart houd je vooral een gewone thee-smaak over. Eigenlijk wel logisch, dat je chocoladetaart beter combineert met iets bloemigs dan met een herhaling van de chocolade. Het peperige kwam wel door, maar had sterker gemogen. Aldus onze peper-aficionado. Ik zou Spicy Cacao dus serveren met een simpel, licht koekje.


We zetten de thee dan in een voorverwarmde pot met goed kokend water. Laten hem lang genoeg trekken en drinken hem uit een porseleinen kopje met dunne rand. Maar wat zou er nog meer mee kunnen? Ik wilde eigenlijk graag bakken met thee en ging op zoek naar recepten. Voor 'tea cakes' worden zuidvruchten in thee geweekt. Ik zocht verder naar koekjes. Dan zijn er bijvoorbeeld mensen die beurre noisette maken en daar drie kwartier thee in laten trekken. Veel van die recepten gebruiken trouwens Earl Grey. Die arme Grijze Graaf gaat nog eens ten onder aan zoveel belangstelling. Er is zo veel meer op theeterrein! Uiteindelijk vond ik recepten waarin de hele thee in een koekje werd verwerkt.


Dat is nog eens lekker anders! Het idee van het verwerken van gearomatiseerde thee op deze manier is dat een eenvoudig(doch niet te versmaden) roomboterkoekje het smakenpalet van de theemelange eens op een andere manier etaleert dan kokend water. Daardoor kan je mooi de bijmengsels proeven: vet zal smaken op een andere manier binden dan dat kokende water. Wel pakte ik even de vijzel erbij, omdat die recepten uitgingen van theezakjes. En zoals doorgewinterde theedrinkers maar al te graag benadrukken bevatten theezakjes gruis. Of, wat respectvoller gezegd, thee die vanuit het zakje optimaal zijn smaak doorgeeft doordat hij wat kleinere bestanddelen bevat.


Ik husselde verder wat met hoeveelheden en ingrediënten en kwam tot een simpel recept. De bereiding van de koekjes is licht aangepast om twee smaken in één batch te bakken. Als je kiest voor een enkele theesoort kun je bijvoorbeeld het vanillemerg al door de suiker mengen, in plaats van later door de bloem. In grote lijnen verandert de bereiding echter niet. Je maakt een geroerd deeg met boter en een ei. De Provence-smaak ondersteunde ik met citroenschil, bij Spicy Cacao gebruikte ik wat extra vanillemerg en -extract.


Je vormt pillen en koelt goed terug. Ik vormde twee verschillende pillen (rond en hoekig) zodat het straks geen zoektocht zou worden naar welke welke is. De pillen kun je nog extra rollen in suiker of iets anders om extra smaak en textuur toe te voegen, maar ik wilde deze koekjes juist heel puur en simpel houden. (Daar zou ik spijt van krijgen bij het fotograferen!)


Let er bij het bakken op dat de koekjes van onderen garen, ze worden bruin aan de onderkant. Na ruim een kwartier was dat bij mij. Laat ze niet te lang kleuren aan de bovenkant. Licht gebruinde randjes is echt al ver genoeg. Ze garen nog na op het afkoelrooster. Denk er verder aan dat koekjes zo hard kunnen gaan dat je altijd goed moet blijven observeren. Iedere oven is weer anders.


Het resultaat: heel verrassend. Je begint met de textuur en het aroma van een roomboterkoekje, en je eindigt ook met de klassieke nasmaak. Maar daartussen komt de thee door. Ik vond vooral de koekjes 'en Provence' een ontdekking. Een bloemenexplosie! De mannen in huis gingen voor 'Spicy Cacao'. Ook lekker, maar wat rustiger en klassieker van smaak. De heren gaven trouwens allemaal aan dat ze er vooral anijs in ontwaarden. Dus niet cacao met peper. Erg grappig.


Zwarte thee is een oude liefde van mij. Ik ben al jaren klant bij Levelt. Vroeger op het Centraal Station in Amsterdam of aan de Prins Hendrikkade, later in Utrecht aan de Oude Gracht. Doordat ze met franchises werken heeft iedere winkel zijn eigen sfeer. De producten blijven hetzelfde, maar goede kwaliteit thee of koffie kan je alleen maar verkopen met een persoonlijke benadering. Een verhaal en een gevoel.





In mijn drukkere thee-jaren had ik drie of vier soorten zwarte thee in huis. Bij verschillende momenten op de dag passen namelijk verschillende theesoorten. Ik begin de dag graag met Ceylon of Assam. Later op de dag komen daar nog Darjeeling bij, Lady Grey of melanges met rooksmaak, zoals Lapsang Souchong. Mijn eeuwige favoriet blijft Assam. Een kopje goed gezette bloemige Assam zet voor mij de tijd stil. En daar kan dan nu mooi een Provence-koekje bij!
Theekoekjes met gearomatiseerde thee
Voor ongeveer 36 kleine koekjes

Ingrediënten
100 gram boter
65 gram suiker
1 ei (niet te groot, S of M)
150-170 gram bloem (ik gebruikte Zeeuwse bloem)
mespuntje zout
1/2 theelepel bakpoeder
1/4 theelepel gevijzelde thee van Levelt (ik gebruikte en Provence en Spicy cacao)
naar keus 1/4 theelepel citroenschil of de zaadjes uit 1/4 vanillepeul
Bij de vanille: ook nog een theelepel vanille-extract

Bereiding
1. Verwarm de oven voor op 175 graden. Roer de zachte boter met de suiker. Laat dit een tijdje draaien in de machine, en vermeng ondertussen de bloem met de overige ingrediënten zodat met name de smaakmakers goed verdeeld zijn.
2. Meng het ei door het suikerbotermengsel. Als dit egaal is kunnen de droge ingrediënten en zo nodig de vanille-extract erbij. Kneed snel (en kort) tot een deegje en rol in een pil of vorm een balk naar wens. Ik maakte hem ongeveer 20 cm lang. Koel minimaal een uur terug, snijd dan centimeter-plakjes en bak in ongeveer 15 minuten af. Let op: de bovenkant kleurt veel minder dan de onderkant. Bak ze dus niet te lang.
3. Laat afkoelen op een rek.


Opmerking: sla het koelen niet over, al is het maar een kwartiertje in de vriezer. Je koekje wordt veel mooier zo.
Disclaimer: de twee theesoorten heb ik toegestuurd gekregen door de leverancier. Alle inhoud en receptuur is van mij.

6 opmerkingen:

  1. Het kwartje viel nog niet bij de titel want ik dacht aan koekjes bij de thee maar je hebt de thee in de koekjes gebruikt!. Maakt mij in ieder geval wel nieuwsgierig naar de smaak!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja Christien. Het is leuk om te doen met thee die als je hem zet heel anders proeft dan als je de droge thee ruikt. In het koekje komen de smaken soms anders uit dan in de theepot! Je hoeft dus ook zeker niet de thee te gebruiken die ik hier gebruikt heb. Als een zakje anders ruikt dan het kopje kun je het experiment aangaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. heel apart ! ik dacht ook aan koekjes bij de thee maar dit is heel wat anders.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goed gevonden Sophie, de thee staat hier nog. Ik ben aan het brainstormen over een dessert.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @gezond afvallen: ja, verrassend he. Ik zou dit alleen maar met gearomatiseerde thee doen trouwens.

    @Ageeth: ben benieuwd! Zelf zit ik ermee dat ik in de avond geen koffie of zwarte thee kan hebben. Wat dat betreft waren deze koekjes ideaal voor de lijn. Het gehalte theine zal heel laag zijn, maar toch durf ik ze na een uur of vier niet meer te eten...benieuwd waar jij op uitkomt! Het is wel leuk dat die twee melanges zo verschillend zijn, er zal vast wel een goede dessertcombi in zitten.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb mezelf lang in moeten houden omdat ik vond dat al mijn andere thee-tjes op moesten voordat ik weer een nieuw zakje opentrok dus 'jouw' Assam thee stond nog steeds braaf op me te wachten in het kastje. Vanochtend was het dan zo ver, geen zin meer om koffie te zetten en dus tijd voor een goede kop thee! Inmiddels was de voorraad wat geslonken en dacht ik aan de Assam, een hele pot gezet en nu as I speak (of write) drink ik de laatste kop! Heerlijk, een goede, duidelijke smaak maar toch fris en fruitig!! Helemaal geslaagd, dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen