23 mei 2014

Karnemelkhangop


Dit is een simpel toetje, waarin vooral de tijd het werk voor je doet. Zonder tijd heb je twee liter karnemelk, met tijd 200 ml heerlijke hangop. Zonder tijd heb je aardbeien en suiker, met tijd heb je heerlijke zachte aardbeien in een aardbeienstroopje. Alles wat je verder nodig hebt is een uitgespoelde theedoek, een hangzeef en een pan. Ruimte in de koelkast is ook handig.


Houd er wel rekening mee dat er erg veel vocht uit komt. Ik had aanvankelijk de zeef op een grotere pan gezet en pas toen het meeste eruit was ging de zeef op een kleinere pan de koelkast in. Ik was het geheel nog een dagje vergeten, maar in die koude koelkast maakt dat niet uit.


Er lag een prachtige plak op mij te wachten. In een kom heb ik het even losgeroerd. Je kon er mooie quenelles van vormen. De smaak was toch echt de karnemelksmaak, anders dan kwark. Droger ook.


Er kan nog slagroom doorheen, maar ik vond die structuur eigenlijk wel mooi zo. Ik wilde de combinatie met aardbeien maken. De aardbeien hadden al even ingesuikerd gestaan en er was een mooi stroopje van gekomen. Toen ik die quenelle zo zag liggen wist ik het opeens. Hij moest terug in de kom. Gelukkig kon dat nog!


Ik wilde wat citroenrasp erdoor hebben. Dat zou net het verschil maken. De smaak van hangop is namelijk ook lekker zonder slagroom, vind ik. Maar dan dus wel met citroen erbij. Heb je die eenmaal erdoor, dan is het een kwestie van mooi serveren. De tijd heeft zijn werk al gedaan.


Karnemelkhangop met aardbeien
voor vier personen

Ingrediënten
2 liter karnemelk
een klein beetje citroenrasp
400 gram aardbeien
enkele eetlepels suiker, afhankelijk van de smaak van de aardbeien
wat citroenrasp
wat muntblaadjes

een uitgespoelde theedoek, een hangzeef en een pan

Bereiding
1. Hang de zeef in een hoge pan. Leg de uitgewrongen theedoek erin (hij mag totaal niet naar wasmiddel ruiken).  Schenk de karnemelk erin. Als het straaltje gaat druppelen kun je het geheel overzetten op een kleinere pan en in de koelkast zetten voor 24 uur.
2. Voor het serveren: snijd de aardbeien in plakjes en meng ze met de suiker. Laat dit even trekken, zodat het sap loskomt. Haal de plak hangop van de doek. Roer los met een beetje suikerstroop van de aardbeien en een heel klein beetje citroenrasp. Serveer de hangop met de aardbeien en eventueel een blaadje munt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten